tisdag 5 november 2013

Nyttiga idioter

Rent lopp eller?
Ja med det sista årets utveckling där åkare efter åkare från "förr" går antingen ut och erkänner, plus pekar ut ett lag eller fd lagkompisar, eller i andra fall där åkare skriver böcker och sågar hela sporten, lag, fd lagkompisar etc har det fått mig att fundera varför? Den sista i raden är ju storfuskaren Michael Rasmussen som pekar vitt och brett åt alla håll och kanter, nu snackar vi 2007 och bakåt, även om han i tre fall fick backa efter hot om rättsliga åtgärder.
Men varför gör de det? Tror de att det rättfärdigar deras fusk att alla andra höll på också eller? Eller kan det vara så enkelt att de tror om jag pekar ut en ännu större fisk så glömmer de småfisken?

Visst att jag i viss mån kan förstå hetsjakten på Armstrong, dock tycker jag att de andra som var medhjälpare även de skall få kännbara straff. Idag är det väl endast Leipheimer som fick ett snarlikt straff som Armstrong. Men varför hålla på och rota i det som var, vem vinner på det?

Rubriken
Som ni ser skriver jag "nyttiga idioter" jag med detta menar jag dessa journalister (Expressen, AB och liknande tidningar) som gång på gång sväljer hela historierna utan att egentligen göra någon efterforskning, och varför är det bara cykel som är utpekat? Jag drar, historieintresserad som jag är, en parallell som Josef Stalin sa under II VK då det börjades uppdaga hur Naziregimen i Tyskland behandlade vissa folkgrupper: Stalin sa i alla fall: Vi skall vara tacksamma för hur Tyskarna agerat då deras brott ter sig grövre än de vi begår, och efter kriget kommer alla skuggor falla på tyskarnas medans ingen vill diskutera våra brott", nu är det inte helt korrekt återgett då jag tar det från minnet, men viss liknelse till dagens journalister måste jag ändå göra, för som det är just nu så kan vissa sporter agera i princip hur de vill utan att någon reagerar nämnvärt.

Friidrott
Se bara på hur det var inför det VM som nyligen gick av stapeln, hela (för visst var det så?) turkiska landslaget stängdes av efter en massa dopingfall, Jamaicas toppidrottare hamnade många i syltburken, men har det reagerats något efter det? Inte mycket "stjärnorna" får lika många spaltmeter i tidningar som tidigare, inget snack om doping eller annan fusk. Sedan har vi ju ett gäng gamla stjärnor som visat sig varit dopade under sin karriär, t.ex. Carl Lewis, någon som ontgjort sig över detta ... Nope!

Skidor
Men snälla journalister, tror ni på fullaste allvar att skidor (längd) är förskonat från doping, det var inte bara finnarna som höll på, jag tror utan att ha några bevis att varenda j-a nation på 90-talet var inblandade i någon form av doping, utan undantag. Jag tror att precis som inom många sporter att det fortfarande är lika stort utbrett, dock så förfinas metoderna och detta gör att inga åker fast, men vad gör väl det allas ögon är ju på cykelsporten, och attans den som skriver något illa om den sport som ibland i Sverige kallas för nationalsport. Bah!
Övriga idrotter
Våra fina NHL spelare som åker över till staterna, hm jomenvisst, inför vissa premiärer står några åkare och skryter inför Expressen eller Aftonbladet reportrar som med stora ögon är bländade av deras storhet och sväljer allt vad de säger, vad de bl.a. säger "jag har tränat hårt under sommaruppehållet, och haft jättebra kontakt med min tränare, och i år har jag satsat hårt på att bygga muskler" reportern från nämnda tidningar reagerar inte en sekund på viktökningen som många spelare vräker ur sig, det kan vara allt mellan 5-15 kg muskler under en 4 månaders period. Och det köper reportern med hull och hår!! De borde ringa och fråga någon fysiolog om det är fysiskt möjligt att under en sådan kort period gå upp så mycket UTAN att peta i sig något. Skulle inte tro det (personlig åsikt)
En av de största fotbollspelare som Sverige har fått fram gjorde, har jag för mig , något liknande uttalande efter ett vinteruppehåll.. Ingen nämnd ingen klämd =)

Varför
Varför kan vissa spelarna göra sådana uttalanden, då de vet att de som håller på med vissa sporter vet hur svårt det är att gå upp den mängd muskelvikt på denna period, ja till en början har NHL förbjudit dopingkontroller av deras spelare. Money rules! Men då de svenska spelarna är en del av Riksidrottförbundet så borde de göra Out of Competition tester på dessa killar när de är hemma i Svedala.  Det är min fulla övertygelse att OM de skulle börja med det så skulle det inte vara Friskis och Svettis som ledde ligan med avstängda idrottare i Sverige. men sedan har vi andra faktorer som gör det svårt för cykelsporten att försvara sig, ta bara rättegången i Spanien som nyligen avslutades, "Operation Peurto" där beslutade rätten att alla bevisning och bevis som rörde annat än cykelsporten skulel förstöras och hemligstämplas. Men what the F*** Där borde UCI ha gått in med storsläggan och KRÄVT att all bevisning och alla utövare oavsett sport skulle upp till ytan, ryktet säger att lag som Milan och  Barcelona var alla kunder till Dr Fuentes, andra spelare var ett gäng tennispelare, inkl Nadal. Sedan vad jag har förstått så var det ett stort gäng friidrottare likaså som hade sina blodpåsar hos Dr Fuentes, men nu är det försent pga en korrupt domare i Spanien. Blä!

Ja med detta så upprepar jag mig, de journalister som fortfarande pekar ut cykel som den stora doingsporten, borde titta upp över skrivbordskanten och kanske ta till sig lite av sin utbildning på Journalisthögskolan och börja ifrågasätta, vara objektiv etc... men det kanske är för mycket begärt? Med detta så stannar de kvar och förblir nyttiga idioter.

Ja jag vet
ord och inga visor, jag och som jag ofta gjort och fortfarande gör hakan sträcks ut längre och längre, ställ krav och gör någon! Svensk dopingkontroll är BTW ett skämt, har en polare som under ett antal år var topp 10 inom Svensk cykel, hur många dopingtester tror ni han har gjort? Svar = 1 (EN) under hela sin karriär. Bah!

Vad tycker ni?

Ha en trevlig kväll

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: