tisdag 3 december 2013

Skydda tassarna!

När man hojar på vintern så är det viktigt att tänka på vad man har på sig, det finns ju vissa områden som är mer utsatta än andra, ett område på kroppen som tar emot mycket stryk är speciellt händerna, mycket för att de sitter på en utsatt position på hojen men även för att man inte rör på dem allt för mycket på vintern. På sommaren när man sitter på racern så byter man ju position titt som tätt, men på vintern när man oftast kör MTB så har man ju i princip bara en ställning för dem.

Att man måste skydda dem är ju helt klart, men sedan finns det ju olika sätt och några som är bra och mindre bra. Jag har ju några olika modeller av handskar hemma i gömmorna, några är jag grymt nöjd med, eller rättare sagt jag är väl egentligen nöjd med allihopa, men de är ju anpassade för olika väderlek det är en sak som är säker.
Kortfingrade handskar, sköna på sommaren men nu i december, Nope!
Vi börjar väl med hanskar man bara kan drömma att använda vid en årstid som denna, d.v.s. kortfingrade handskar, det är väl INGEN som är så ..... att de använder sådana här nu i december? Om man nu inte är i de södra delarna av Italien eller andra varma länder, väl? Men annars är dessa en favorit på sommaren när det är +15 och uppåt, jag kan till nöds använda dem ner mot en +10 också, men då kan det vara kallt.
Fingerhandskar, grymma ner till plus minus noll och kanske en grad till neråt, sedan behövs redigare doningar!
Vanligtvis från +10 och ner mot en +-0 så använder jag annars mina fingervantar, de sägs ju vara vinterhandskar, dock då de är tillverkade i Italien av en favoritmärke så tror jag inte att de har gjort som många bilmärken gör, d.v.s. testa dem i arktisk kyla, de skulle i så fall upptäcka att Nä! Dessa får endast kallas för vår/hösthandskar, alternativ handskar för södra Europa på vintern, men de är sköna, riktigt sköna har väl en 3-4 par av dessa.
Spar pengarna och köp ett par riktiga hummerhandskar, Gore Bike Wear:s handskar var en besvikelse
Nummer tre att visas upp, var faktiskt en riktig besvikelse, de skall vara en variant på hummerhandskar, men jag har kört med dem i någon minusgrad och de är faktiskt värdelösa i mitt tycke, spar pengarna och köp ett par riktiga hummerhandskar. Visst att de duger runt nollan och kanske till minus ett, men lägre grader nä, inte mycket! Att de sedan ligger runt en hundring (ca 500:-)  mer i pris än ett par riktiga hummerhandskar gör ju inte saken bättre. Fast det skall jag väl erkänna, trots att jag relativt stora händer så fryser jag tvärlätt om dem, dessa kanske passar andra bra, vi är ju (tack och lov) individuella allihopa =)
Now we are talking! Handskar för minusgrader, här skyddar du dina tassar garanterat, oavsett märke så är Hummerhandskar da shit!
Är det kallt, minus 5 eller mer, ja då finns det bara ett alternativ och det är Hummerhandskar, riktiga fodrade hummerhandskar. Jag hade två par, har numera bara ett par då jag tyckte det var lite overkill med två par så jag gav bort ett par till en träningskompis, han fick mina Craft medans jag behöll de från GripGrab, de var lika bra så ja gjorde ingen skillnad alls där, finns ju ett gäng märken till, dock skiljer sig nog priset mellan märkena avsevärt. De från GripGrab ligger på runt en 380:- Medans Craft ligger på en 50-lapp mer. Oavsett så är hummerhandskar de bästa att ha på händerna när man skall hoja i minusgrader. Kolla att de är vindtäta och tål lite väta om du är på G att köpa hummerhandskar, det är nästan att de är vindtäta som är viktigast. För oss cyklister så är det vinden som dödar ...

Jag skall för övrigt poängtera att denna test är enbart vad jag tycker och jag använder de grejer jag har hemma och har inte sponsrats med dessa saker för att "sälja" dem, har väl haft det mesta i lite mer än ett år eller två.

Vad tycker ni har ni några andra tips att ha på händerna?

Ha en bra dag
Fritz
 

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej,
Kan bara hålla med om GripGrab handskarna. Är inne på 2:a paret och har aldrig frusit om händerna trots turer runt -15°C.
/Peter