tisdag 10 december 2013

Ur led är tiden!


Roubaix - vem äger namnet?

På ett antal forum och andra sociala medier så "stormar" det runt Specialized och deras stämning av en liten butik i Canada. Vad är det folk har retat upp sig på? Enkelt, av någon outgrundlig anledning så har Specialized lyckats med att varumärkesskyddat namnet "Roubaix" som alla vet är en Fransk stad i de norra delarna, och är målet för det mer klassiska loppet Paris - Roubaix. Affären som har Roubaix i sitt namn är beskyllda för varumärkesintrång. Jiizzz! Här är tråden på Happy som tyvärr på sida 3-4 spårar ur helt och hållet som vanligt. För de som vill kolla på företaget som drabbats, hoppar in på den här sidan

Noterar på en blogg som skrivit detta att Spcialized har även lyckats med att varumärkesskydda ordet "Epic" vilket en hjultillverkare har fått erfara. Ni kan läsa om det här

Men då måste ju jag bara göra en annan koppling, och det är ju färgen celeste, ni vet ju alla att jag är en "bianchinörd" och jag har ju reagerat på att Specialized (och Trek) kör ju hojar med detaljer i Celeste, vet inte dessa företag att den nyansen är varumärkesskyddad av Bianchi?
Delade denna bild ovan (återigen) på den lilla butikens sida samt min egen FB sida.

Nåja de får väl hålla på de små liven.

Vätternrundan i klass med Ryan Air?
Apropå liknelser, har funderat ett gäng gånger på vad Frick ("VD:n" på VR) sa till mig när jag intervjuade henne om höjning de gjorde för de som förbokade (främst cykelklubbar) -  "De som flyger betalar ju extra för att få ett säte" jag reagerade tyvärr inte då, men efteråt har jag bitit mig i tungan för att jag inte ställde en följd fråga. Vad? Jo för att betala för ett säte, så är det ju bara lågprisflyg som gör så, typ Ryan Air, Norwegian, Easy Jet etc. Flyger man med lite dyrare flyg typ SAS, British Airways etc så ingår det i priset (Alltid).

Intressant att "VD:n" på VR likställer Vätternrundan med lågprisflyg, speciellt då VR är det i särklass dyraste motionarrangemanget i Sverige (Europa??)
Nu till något allvarligareDen 21 maj 2014 kl 19:00 så startar en världsomspännande aktion som skall dra till sig uppmärksamheten för alla de cyklister som dött i trafiken. I Sverige är det Kungsbacka CK som har tagit på sig att arrangera det svenska initiativet. Nu behöver man inte vara i dessa regioner för att vara med, utan man kan köra hemmavid För de som vill hänga på går in på denna sida på FB : Ride of Silence

Ha en bra dag

Hälsningar
Fritz

1 kommentar:

Unknown sa...

Du det där med varumärken och skydd … sabla luddigt om man inte heter McDonalds eller Nike. I Sverige hade man från varumärkesjurister sannolikt bedömt både Roubaix och celeste som generiska namn. Alltså går de inte att registrera. Eller jo, det går att registrera, men de blir aldrig skyddade. Det är som när man att försökte skydda namnet "Lätt & Lagom". Gick inte igenom. Ändå vet alla vad det är. Amerikaner kan dock gå över lik för att skydda stämma och härja runt. Knäppt av Specialized. Skitknäppt. Vad vill man åstadkomma i längden? Bättre vara kreativ och hitta på nytt och ladda namn och begrepp!