måndag 6 januari 2014

Fundersam


Har en längre tid sett olika saker på nätet där folk i alla dess former av sporter söker sponsorer eller där andra tackar sponsorer för samarbete etc. Men vad som slår mig när jag ser detta är att jag ibland blir förvånad när jag ser att vissa har varit sponsrade av ett specifikt företag, varför jag blir förvånad är i vissa sidor, bloggar, FB vänner inte haft en ANING om att de har varit sponsrade av just detta företag. I några fall så kan man i bästa fall se en logga för ett företag men inte att de har nämnts i inlägg eller hur bra deras produkter är i större utsträckning.

jag skrev ju för länge sedan ett inlägg om hur idrottare oavsett nivå kan få sponsorer, men vad jag också skrev i detta inlägg är att NI måste sköta om ER SPONSOR, bara för att ni får ett avtal och sedan får produkterna eller vad det nu kan vara så har ni absolut inte avslutat ert avtal, det är efter att ni ingått i samarbetet som det verkliga arbetet börjar.

Vad vill sponsorn ha? Ja är det en elitcyklist/proffs etc så är det ju resultat och exponering vad de efterfrågar, några som jag snabbt reagerar gör sitt jobb bra för sina sponsorer är Christan Bertilsson (då People4you, Nu  - Argos Shimano Dev.Team), Bilden på Michael Olsson där han används av hans sportdryckssponsor, är ju grym plus att Michael delade den så att så många som möjlig skulle se den. Den andra är Åsa Erlandsson, Oj vilken tjej... den tredje som jag även nämnde då Isabelle Söderberg, den tjejen kan sprida exponering, lika bra som Åsa, bortser man från elit/proffs så är Mikas "Cykelpassion by Shorty" ett ypperligt exempel på hur man kan bli sponsrad trots att man inte är elit/proffs etc. Skall man titta på ett lag som gör det riktigt bra så måste jag ge Team Crescent DARE / Staffanstorps CK: damlag cred, de sprider mer än gärna reklam åt sina sponsorer, och även på ett så bra sätt att man blir ju faktiskt sugen på flera av grejerna. Glömde ju bort Magnus Bäckstedt, den killem om någon vet värdet av att exponera sina sponsorer i de allra bästa sätten. Kolla gärna in dessa och jämför vad du har gjort för din sponsor det senaste året, ta lärdom och har du inte ens kommit till hälften av vad de ha gjort, gör hemläxan och gör om!

Så där måste jag säga att vill ni bli sponsrade av någon annan än en polare, släkting etc. så måste ni tänka på att ett samarbete är en tvåvägs överenskommelse, de "betalar" ju faktiskt dig för att få synas och nämnas då och då. Eller hur?

Själv går jag på mina efter mina, skojade med en polare idag och sa när vi diskuterade detta att - Bianchi kommer aldrig att sponsra mig t.ex. de får ju all exponering gratis ändå... Varav han skrattade och sa - vilken looser du är :D

Jag ger gärna cred åt bra saker utan att behöva sponsras visst att jag får erbjudanden näst intill dagligen från företag som vill att jag skriver om dessa, än så länge har det inte hänt att jag gjort det, i andra fall tycker jag att det är så bra grejer och behjärtansvärt att de skall ha uppmärksamhet what so ever - Se TEC t.ex.

Så till avslutning, vill du ha en lojal sponsor och som år efter år ger dig möjligheten att fortsätta utöva din sport så lär du lära dig värdet av deras varumärke och ditt eget samt exponera båda i alla dess former!

Lycka till

Hälsningar,
Fritz

5 kommentarer:

Magnus Emanuel sa...

Bra skrivet, tror både du och jag är exempel på att man gärna skyltar med Bianchi som varumärke. Detta trots att det är jag som sponsrar dem med alla mina cykel-, kläd-, och tbhinköp för att det vilar något magiskt över detta varumärke :)

Karolina sa...

I agree! Men det måste finnas en balans också, ALLT kan inte handla om hur bra sponsorns grejer är bara för att man är sponsrad. Då kommer man ju låta köpt till slut, men däremot att inte säga någonting kommer ju knappast göra att man är attraktiv för framtida avtal!

Jag är helt ny på det här med sponsorgrejen och är livrädd för att både låta köpt och vara för avslagen, men jag tror balansen kanske infinner sig när man fått lite rutin på det hela, hoppas jag! :)

Magnus Emanuel sa...

Absolut ska man ha balans. Jag tror det hänger mycket på den sponsrade personen och hur duktig man är på att skriva utan att man låter som en reklamfilm. Tricket är nog att kanske inte tänka så mycket, utan på ett snyggt sätt väva in tex vad man stoppat i sig under en pass om man är sponsrad av ett energi/kosttillskott företag eller på ett snyggt sätt med bilder till ens inlägg visa logga på kläder, cykel eller annan pryl som man fått av en sponsor.

Reportagebild sa...

Fast man är ju köpt, det är ju helga grejen och inget man behöver vare sig skämmas över eller oroas över. Såvida man inte påstår sig vara konsumentorienterad blogg eller tidning.

Däremot ska man fortfarande inte överdriva. Det blir ju inte trovärdigt att ständigt tjata om att Bianchi är den överlägset bästa cykeln i världen när dom såvitt jag vet inte är det.

Då tappar man trovärdighet och det är aldrig bra. Vare sig man försöker bygga upp en fanbase eller när man ska jaga nya sponsorer.

Jag brukar nämna McDonalds som exempel. Ingen skulle ju tro på dom ifall de försökte hävda att de gör världens godaste och näringsriktiga mat. Men det påstår dom ju inte heller och då går det hem.

Reportagebild sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.