fredag 28 februari 2014

Vad skulle du ha i din cykelverkstad?

Hoj monterad och klar för service efter en tävling
Många av oss försöker ju vara hemmamek på egna hojen då det är både enklare och billigare att försöka fixa många av de enklare grejorna hemma, än att åka ner till lokala cykelbutiken för hjälp, visst att man stöttar dem titt som tätt men är de brådis och en större grej så har de ändå aldrig tid då de har en kösystem.

Jag har iofs sett butiker som tar emot hojar  pronto men då kostar det efter det också.

Men om man skall försöka ge sig på saker hemmavid så behöver man ju också lite verktyg, vad står på din önskelista över verktyg som du har eller vad har du redan införskaffat dig?

Personligen så har jag Inseksnycklar i alla dess möjliga storlekar, tyvärr så har jag varit tvungen att även införskaffa mig torkxnycklar då det har börjat dyka upp skruvar för dessa på hojarna. Kedjepiska är också ett måste samt mutter för shimano/Campagnolo så att man plocka av kransarna för rengöring efter (nästan) varje runda. När det gäller piska och kransmutter så har jag köpt dessa på Biltema för ett antal år sedan, fungerar perfekt och kostar en bråkdel mot verktygen på "fina gatan"
Polygrip är ett bra verktyg, speciellt när man använder sig av kransmuttern.
Vevlagernyckel har jag sedan jag köpte in ett vevparti från Shimano, detta verktyg följde med förut, dock vet jag att nu för tiden så gör det inte det, används inte allt för ofta men absolut nödvändigt om 
man skall serva hojen eller byta vevlager.
En bra avbitartång är också ett måste, speciellt om man skall byta vajrar, modell som är en kombivariant typ tång och avbitare är alldeles för värdelös enligt mitt tycke för att nypa av broms/växelvajrar en avbitartång för att bara klippa av kablar is da shit. Behåll gamla vajerhöljen och nyp av vajrarna när de sitter i gamla höljen så slipper de (vajrarna) bli klämda och fransa upp sig. Blir mycket enklare att trä dem igenom de nya höljena efter man gjorts så.
Däckavtagare i plast, riktigt bra, och lär man sig använda dem så är det ovärderliga, det är inte för inte det finns en liten kringla på ena änden, med den låser du fast den i en eker efter du bänt ut däcket, och därefter kan du börja arbeta med nästa plastavtagare.

Pump! Får man inte glömma, jag kör med Blacktools fotpump, har hållit i många år, och jag ser inte att jag kommer behöva köpa en ny på lång tid.

Meckställ är riktigt bra, speciellt när man servar hojen, smörjer och putsar den, dock hamnar hojen på backen ändå i slutändan när man håller på, men det är jag och jag kanske skall träna mer på att bygga hojen fastsatt i meckstället. Jag köpte det på Lidl för en 300:- och det uppfyller mina krav. Även om jag har sneglat det från Tacx en längre tid.

På min önskelista står det ett riktställ för mina hjul, men där skulle jag även behöva lära mig hur man gör både bygga och rikta hjul, för mig är det fortfarande en överkurs och jag åker fortfarande hem till M och ber om hjälp. =) Likaså får M hjälpa mig att ställa in växlarna, yttermåtten är inga problem men resten, där är man som en teflonpanna, den kunskapen fastnar helt enkelt inte.

Vad mer? Vad kan du tipsa om?

Ha en bra dag,
Fritz

Inga kommentarer: