fredag 7 mars 2014

jag skäms, f´låt SCF!


Här har man under åren som gott gnällt över hur dyrt det har blivit med licensavgiften för att tävla på cykel, idag så kostar det 700:-/år oavsett klass (är det billigare för ungdom/NyB?) Ok att det där chipet kostar sedan 1000 kronor, men det håller enligt uppgift ett antal år. Men idag när jag stack ut på min morgonrunda så fick jag med mig mina grannar som har valt att konditionsträna på cykel, till vardags tränar de Motorcykelcross och enduro. Tjejen tillhör vad jag förstått alla fall topp 15 i Sverige och de kör rätt så hårt och lever för sin sport. Sådant är alltid kul.

Men i alla fall när vi åkte och snackade lite under rundan idag, så kom vi in på vad det kostar att tävla, de nämnde i förbifarten att de skulle betala avgiften för att tävla. Kunde inte låta bli att fråga vad det kostade och när de berättade hur mycket de betalar så skrattade jag lite skamset och - F*n och här har vi gnällt att vi tycker vi har dyra licensavgifter! För dem så kostar det 1600:-/år bara för att tävla, skulle de köpa endagslicenser så är avgiften ca 300:- , de var iofs lite osäkra på den summan.

J* killen av paret sa att om man vill köra elit bland killar så tillkommer det ett gäng hundralappar, då var jag ju tvungen att fråga hur mycket avgiften var för ungdomar då? Enligt dem så ligger den på ca 1100:-/år. Uj var min enda tanke, och sedan ha i minnet hur mycket en berättade som har sitt barn i en hockeyklubb betalar per år (1500:-/år) blev ju vår avgift avsevärt mycket billigare. Nu tror ju jag att det är billigt att vara med i friidrottsklubbar, skidklubbar etc.
Jag vet ju att vår sport är dyr genom utrustning etc. Men det är ändå ingenting mot en som kör motorcross, de berättade att de måste byta oljor tex efter några timmars körning (tror det var 5 timmar) kostnad ca 400:-, de måste byta drev och kedja ett par tre gånger per år = 1500:- gång. Sedan byter de motorcykel nästan varje år, men max att man kör på den i två år, kostnad 70000:- för en OK motorcykel. Tillhör man toppen i sin klass byter man hoj ungefär 3 gånger per år.  Kör de mycket så måste de byta däck ett antal gånger, där frågade jag inte vad de kostade men gratis kan de inte vara. Helt plötsligt blev ju ens egen sport billig, och jag är också glad att mina barn inte varit intresserade av att köra motorcykel. =)

Påminn mig att aldrig gnälla på SCF:s licensavgift, den blev genast human i mina ögon. =)

Ha en bra dag
Fritz

1 kommentar:

mj89 sa...

Jag kommer också från motorsporten, har kört roadracing dem senaste två somrarna. Men har bestämt mig för att satsa på cykel igen (tävlade i ungdomsklasserna på LVG).

Licens : 2725.
Chip/transponder: 4500 (går att hyra för 500/tävling)
Anmälan till tävling ca 3000
Träningsavgift för en kvällsträning ca 400 (4x20 minuter på bana)

Så det här med cykel känns inte så dyrt :) ... Ställer jag upp i tävlingsklass så betalar till och med klubben anmälningsavgiften.