fredag 11 april 2014

Finns det på fler ställen?

Jag och Anette E innan start Foto (c) Anette E.
Igår så var jag iväg på den första externa träningen för i år, vad jag menar är traning som jag inte har på hemplan och med mina vanliga träningskompisar. När jag lämnade Tierp var det +10 och när jag var framme i Uppsala var det runt +7-8 och det sjönk ännu mer. Brrr!

Stor uppslutning Foto (c) UNT Bike Weekend
Till en början var det inte så mycket folk, men sedan var det som att någon vred på en kran, det bara vällde in cyklister, och för att vara första gången, och det tyckte även personalen på Team Sportia, så var det en fantastisk uppslutning. Vi och de räknade ut att det var runt 100 personer där igår.
Allt från nybörjare till erfarna "snabbe" cyklister. Jag valde till en början "lugna gruppen", då jag inte hade en aning om vad det innebar. Efter en 6-7 kilometer tyckte jag det gick lite väl lugnt för min egen del, så jag stack ifrån dem. No hard feelings, men alla har olika nivåer och vi har alla varit på nybörjarnivån någon gång. Det som var extra jobbigt var att det var en vidrig motvind upp mot Knivsta, och jag fick slita runt 7,5 kilometer innan jag kom ikapp mellangruppen. En fördel jag frös inte längre.
Kommentaren jag fick från ledaren i mellangruppen var trevlig: Var kom du ifrån?! Låg sedan på rulle innan jag hämtat andan och sedan kördes det på bra, snittade i nya gruppen runt 30 km/h och toppfarten var väl runt 50km/h.

Innan vi stack iväg var jag dock tvungen att ge några ett par goda råd, det dök bl.a. upp en kille i kortbrallor, utan knä alt benvärmare. Jag rådde honom att springa in och köpa ett par benvärmare, för som jag sa till honom - Du kommer att sabba dina knän om du kör så där, och troligtvis bli sjuk.
För kallt var det, när vi återvände var det bara +5 och jag kan ju säga att "Mr Johnson" var mindre än en Dumle efteråt.
Här började det fyllas på med folk Foto (c) UNT Bike Weekend
Jag vet att Hofvet har sina träningar runt om i Stockholm, typ Brostugan, Farsta, Liding och Täby (m.fl.) Uppsala har Team Sportia (torsdagar) men jag vet att andra butiker i Uppsala har andra dagar och även rena MTB träffar. Hemmavid i Tierp har vi normalt två dagar tis och tors med start från Melins Cykel & sport. Men det måste ju finnas en uppsjö av träningar där inte en klubb har ansvaret, eller hur?

Kommentera och berätta hur ni har gjort på er hemmaplan

Ha en bra dag
Fritz

Ps Jag hade hjälm på mig under rundan, dock kör jag mottot - står still hjälm av Ds

1 kommentar:

CJ sa...

Det ser ut som du står still och har cykeln mellan benen på första fotot. Är det verkligen korrekt att göra så? Jag trodde att man skulle stå bredvid cykeln när man fotades stillastående?