tisdag 8 april 2014

Svar på mitt förra inlägg från Jesper A d.ä./ SMACK


Efter morgonens inlägg om regler för ungdomscyklar och material, fick jag ett riktigt bra kommentar. Så pass bra att den förtjänar att bli ett eget inlägg. Vad tycker ni andra? Ni kan läsa inlägget som Jesper svarade på här om ni inte orkar skrolla ner och läsa det. =)

Så här svarade i alla fall Jesper på mitt förra inlägg:

"Du skriver att "Risken är att cykel blir som hockey". Faktum är att jag tror cykel gått om hockey med hästlängder och att du har helt rätt att materialhysteri samt att många av oss vuxna (35-45åringar) vill leka låtsasproffs istället för att hjälpa till i klubbar att få fart på ungdomsverksamheten, gör att vi inte har ungdomscyklister.

Har själv en "bonusgrabb" på 12 år som spelar hockey.
Årsavgift till föreningen + cuper: 3000kr
Klubba x 2 ca 2000kr
Skridskor beg: ca 500kr
Byxor på rea: ca 300kr
Skydd beg + övrigt: ca 1500kr
Totalt ca: ca 7500 kr per säsong.

Nu vill han prova på lvg cykel, har försökt styra in honom på MTB då det inte finns klubbmed lvg ungdommar men han vill köra lvg.

Hitta en cykel, skor och kläder för 7500kr som ser "ballt" ut för en 12 åring......Svårt då han ser på eurosport vad de har och så kanske han kommer till sin första tävling med andra i hans ålder med carbonmonster, snacka om att känna mindervärde direkt. Man ska inte behöva lägga ut 15000kr för att ett barn ska kunna prova på, första säsongen han spelade hockey var all utrustning begagnad, men mycket har att göra med hur man uppfostrar barnen och vilka värderingar man har i familjen. Vi har valt att succesivt köpa bättre och bättre grejer åt honom i hockeyn då man ser att han brinner för det, men visst finns det föräldrar som köper skridskor för 3000kr till sin grabb och utrustar honom med 12 klubbor á ca 1500kr en säsong (jag skojjar inte.

Det är som du säjer barn tittar alltid på nya häftiga grejjer, Det är vi vuxna som måste stoppa materialhetsen och göra det enkelt att prova på en ny idrott!
Då jag började cykla på 80-talet fanns lånecyklar i klubbarna, finns det nu för tiden?

Sorry att det blev lång kommentar.

Mvh
Jesper Andersson d.ä. // SMACK"

För att svara på Jespers fråga om klubbar har lånecyklar. jag vet att några har det, men de jag känner till är absolut inga kolfiberhojar, utan oftast gamla stålhästar från 80-talet med ramväxel, vilket egentligen borde duga för att prova på. Men som Jesper och jag även påpekat så jämför ungarna varandras hojar, och jag tror att de inte kommer att bli så imponerade om de kommer med en stålhingst a´la 80-tal, men om det däremot var en regel såsom Norge har skulle det inte vara något snack. Man kan jämföra det med hockey igen, det är väl ingen unge som ifrågasätter varför de måste ha galler på hjälmen som täcker hela ansiktet, trots att deras idoler bara åker med ett visir, eller (huva) ibland helt utan.

Fortsätt gärna och kom med fler tankar runt om detta problem

Hälsningar

Fritz

Inga kommentarer: