torsdag 3 april 2014

Tour of Jämtland ställs in + mer om Gran Fondo Sthlm

Tour of Jämtland  - Foto (c) op.se / Simon Gunnhol
Tour of Jämtland
Arrangörerna av årets upplaga meddelar nu att Tour of Jämtland tyvärr ställs in. De får inte in de nödvändiga pengarna från sponsorer och annat för att göra det möjligt.

Tråkiga nyheter, då jag så senast i förra vecka i Italien fick en massa superlativ från en kille som körde Tour of Jämtland 2012 och just det här loppet. Han var helt hänförd över naturen, oss svenskar och själva loppet. Han körde har jag för mig för ett lag som hette Sigma någonting. En annan profil som kört ett par upplagor av Tour of Jämtland är Magnus Bäckstedt, även han vet jag tycker Tour of Jämtland är ett fint lopp.

Att köra ett så stort lopp så pass långt norrut är en chansning, jag har full förståelse att de ville prova, och de säger också att deras förhoppning är att komma tillbaka för år 2015 med en ny upplaga av Tour of Jämtland. Att de ställer in tävlingen Tour of Jämtland påverkar INTE deras motionslopp - Åre Bike Challenge.

Gran Fondo Stockholms to be or not to be
Angående min förra artikel om Gran Fondo Stockholm, så arbetar jag vidare för att få en klarhet i vad som händer. Jag har fått kontakt med Fredrikshofs IF CK men även fler poliser inom Stockholm så det blir en längre uppföljning av detta inom kort. Vad som förvånar mig en aning är att de har uppdaterat sin "frågor och svar" på Gran Fondos sida, med en punkt de skriver: Det går rykten att ni dragit tillbaka ansökan? Vår medarrangör Fredrikshofs Cykelklubb drog tillbaka sin ansökan för att arrangera ett tävlingslopp när vi konstaterade att det inte fanns tillräckligt underlag för att arrangera en tävling på så kort tid. Motionsloppet däremot, som vi och Fredrikshof hela tiden planerat för, kommer att gå av stapeln den 24 maj.

Varför jag blir lite förvånad är att de verkar tro att ett arrangemang som har (ny uppgift) mellan 1500-2000 anmälda, sedan köras genom ett relativt stort antal kommuner skall klara sig utan tillstånd från Länsstyrelsen, jag trodde faktiskt att de hade vaknat och insett hur svårt det kan till exempel vara för en klubb ute i landet att få köra ett motionslopp. Men uppenbart tror de att ett tillstånd för "allmän sammankomst på offentlig plats" skall vara helt OK för 1500-2000 cyklister som kör mellan 25-45km/h.

Jag pratade med tillståndsenheten på polisen i Stockholm senast i går eftermiddag och de har fortfarande inte fått in en ansökan, trots att de (Friends Arena Management) enligt uppgift skickade in en sådan så sent som i måndags (31/3). Enligt Patrik på tillståndsenheten borde den vid det laget blivit diarieförd.

Sista ordet är inte sagt i den här historien, men jag är ganska säker på att något cykla genom city blir det INTE, som någon skrev på Happy, vilket även polisen (Claes Wohlin) också har föreslagit till Friends Arena, kör loppet norrut, på mindre vägar där de inte påverkar trafik och riskerar en massa olyckor. Så om, och här pratar vi om ett stort OM, loppet genomförs så kommer det bli väldigt svårt för dem att få igenom ett 150 km lopp i Stockholmsregionen, om det inte skulle bli att det blir ett politiskt beslut, men vilken politiker vill gå förbi svenskt regelverk ett valår?

Fortsättning följer.

Fritz

Inga kommentarer: