torsdag 10 april 2014

Varför kan det inte vara lika?


Ju mer jag tänker på hur vissa Länsstyrelser agerar mot cykelsporten dessto mer arg blir jag på dem, eller nä arg kanske är fel ord. Uppgiven är nog en mer korrekt känsla när det väl kommer till kritan.

Jag skrev ju ett inlägg här på Cykelbloggar den 15 mars för att visa hur vissa Länsstyrelser lägger upp information om vad som gäller Ni kan läsa det gamla inlägget här jag måste ju betona att detta skrevs innan jag upptäckte det med Gran Fondo Stockholm och innan jag fick höra om Hammarö tre dagars.

Nu så här i efterhand så har jag kollat, ingen större förändring, utom att Stockholms länsstyrelse har ändrat om informationen till att skriva 4 månader för cykellopp, fortfarande är det 2 månader för motorsporttävling som gäller för alla Länsstyrelser. Hur kan det komma sig och även det här har jag tjötat ett par gång och frågar än en gång - Varför är det FYRA månader för ett cykellopp och bara två för motorfordon? Lagen/reglerna skall väl vara lika för alla eller? Jag hade för mig att det är en av grundpelarna i en demokrati och rättssamhälle.

Nu är ju inte alla Länsstyrelser tappade bakom vagnen, det finns de som sticker ut, och även detta har jag skrivit, den som sticker ut mest och där gör de det med råge är Länsstyrelsen i Dalarna. Uj vad jag önskar att alla vore som dem. Vi kan börja med att berätta att i höstas så bjöd de in alla parter, även jag var inbjuden men kunde inte åka, polis, trafikverket, transportstyrelsen och ett gäng cykelklubbar i Dalarna. Där fick de information om vad som gällde, klubbarna hade fått möjlighet att skicka in frågor så att de kunde få svar på allt när väl mötet skulle hållas. Nu kanske någon tänker, aha de vill ha frågorna bara för att kunna avfärda frågan med hänvisningar till lagar och regler, njae rätt halvvägs, men då det är fler parter iblandade så ville de ha frågorna bara för att kunna ge ett svar när de väl skulle träffas. Istället för att mötas av "Det kan vi inte svara på, vi måste kolla med xxxx och återkomma".

Det senaste mailet jag fick från Länsstyrelsen i Dalarna handlade om att nu skall de utbilda Flaggvakter för cykellopp, inte alla flaggvakter, utan ett gäng som sedan blir ansvariga för att utbilda andra i sin klubb. Polisen i dalarna håller på och tar fram en mall och vilka rättigheter dessa flaggvakter kommer att ha på olika arrangemang. Hur spännande som helst.

Men vad skall vi göra? Jag pratade som hastigast med GS igår, där vi bland annat tog upp denna fråga, hon håller med mig att det här är ett STORT problem, även hon lyfte fram Dalarnas Länsstyrelse som ett föredöme. Mitt råd och tips för klubbarna är att kolla in er Länsstyrelses hemsida och se vilken information de har, om de sedan har bristfällig info om vad som gäller ta kontakt med dem och be dem uppdatera sidan, tips även dem att ta kontakt med Dalarnas Länsstyrelse och be dem använda dem som mall för hur det skall gå till.

Sedan ett rykte som jag har fått, men det kan ju inte vara sant, väl? Men ryktet säger att Vätternrundan inte har tillstånd för sitt arrangemang hos sin Länsstyrelse. Min kommentar var till det att det kan inte vara sant, men idag skall jag ringa och kolla med deras Länsstyrelse för säkerhets skull. För skulle de vara utan tillstånd skall det bli spännande och se hur dessa län kommer att agera framöver. Men jag kan säga att de senaste åren, tror det blir ändring för i år är att Siljan Runt ALDRIG har haft ett tillstånd för sitt lopp, men det var förr! Nu är det nya vindar som viner över landet.

Ha en bra dag
Fritz

Inga kommentarer: