söndag 13 juni 2010

Angående loppet igår

Ni som såg sändningarna igår på Eurosport reagerade nog som jag gjorde Sylvester Szmyd var den mest envetna killen jag sett på länge, attans vad han ryckte och höll på för att trötta ut Alberto Contador och Janez Brajkovic. Jag sa till en bekant att nu har man fått en ny idol inom cykel, det var så häftigt att se att jag känner att Sylvester behöver en närmare presentation.

Idag så kör Sylvester för Team Liquigas-Doimo, men har även ett förflutet i Team Lampre men han har även kört för stall som Tacconi Sport, Mercatone Uno-Scanavino och Saeco Macchine per Caffé. Han har varit proffisionell sedan 2001.

Under 2009 års upplaga av Critérium du Dauphiné så vann han etapp nr 5 som denna gång kördes uppför Mont Ventoux, killen gillar uppenbart bergsetapper. Mont Ventoux är visst ett berg som han gillar för 2007 så kom han tvåa uppför det blåsiga berget under samma etapplopp som igår.

Första gången han körde Girot 2002 gjorde han det för Team Tacconi Sport, och slutade då på 44:e plats. Sedan har det varit relativt tyst om honom, men sedan 2007 börjar han synas på reultatlistor och nämnas titt som tätt.

Teamen han kört för och vilka år är:

2001-2002 Tacconi Sport-Vini Caldirola
2003 - Mercatone Uno-Scanavino
2004 - Saeco Macchine per Caffé
2005 - Lampre-Caffita
2006-2008 Lampre-Fondital
2009 Team Liquigas

Han är född den 2 mars 1978 i Bydgoszcz - Polen Han är 1,79m och väger c:a 60 kg.

Sedan jag såg honom igår så önskade jag faktiskt att han skulle få vinna etappen, för jag blev helt klart grymt imponerad av hans körning. Man såg tydligt att Contador hade problem och fick kämpa gentemot hans ryck som han hela tiden gjorde. Min kommentar till min kompis var - "Han agerar som ettrig terrier" Kul och se.

Ha en bra dag,

Hälsningar,
Admin

2 kommentarer:

Marco sa...

Jag håller med dig om att han gjorde gårdagens etapp riktigt rolig att titta på. Lite synd att han inte orkade ta hem den.

Hoppas på många såna etapper i touren som snart komma skall! Brajkovic tyckte jag nästan såg omänskligt stark ut!

Cykelbloggar sa...

Ja det kan jag också hålla med om att Brajkovic såg omänskligt stark ut, så fort Contador försökte så låg ju Brajkovic där och släppte inte hjulet. Men Szyd stack ju ut mkt mer än vad de där två gjorde, helt sjukt vad han ryckte och försökte, man riktigt såg när det var dags igen, gick ut långt till vänster och sedan kom raketen, OK Contador svarade ju varje gång men man såg att han grinade illa =) ha ha vilken etapp!

Mvh
Admin