onsdag 4 maj 2011

Giro d´Italia





Nu på lördag smäller det av, för mig årets stora idrottshändelse. Skulle även tro att det är likadant för de flesta cyklister runt om i världen. Visst! Ett gäng skulle nog säga att Touren är större, men sorry my friends: För mig är Girot större.
Hur kommer det sig? Ja rätt så enkelt, för det första så körs ju loppet i Italien, cykelns förlovade land, för det andra så kommer ju mit favvomärke därifrån... för de som inte har förstått vilket märke jag kör på så är det


För det tredje så tycker jag att Girot är mera spektakulärt än vad Touren kan erbjuda, Girot är oftast öppet ända in till slutet vem som kommer att vinna. Tyvärr så är Touren oftast avgjord efter 1,5 vecka ute på vägarna.. Inte alltid, nu generaliserar jag. Har ju den möjligheten att göra det. En bloggares privilegium skulle jag påstå.

Men vem kommer att vinna årets Giro? Faktiskt vågar jag inte spekulera i det, Sastre och Menchov (Team Geox) kommer nog inte att stå som slutsegrare, Contador (Team Saxo Bank)? Hm ja kanske. Får mitt svenska hjärt bulta lite extra så hoppas man på Lövkvist (Team Sky), fast efter ha sett laguppstälning för Team Sky så ... njaee!
Får mitt "Bianchi"hjärta bulta lite så hoppas jag att killarna i Team Androni Giocattoli kommer att göra bra ifrån sig, jag är säker på at laget kommer i alla fall plocka hem en etappvinst, tror mest på att Serpa eller Rujano kommer att att ta en bergsetapp. Oavsett så kommer det att bli grymt spännande. Jag hoppas kunna vara nere och kolla in de sista etapperna på plats, håller på och letar flyg för fullt.

Hur går snacket? Ja kollar man på Cycling news så verkar åkarna som de intervjuat tycka att ett par etapper är bland de värsta/häftigaste de har sett, en bergsetapp skall visst sluta med grusväg, för de som kommer ihåg förra årets lopp så var väl etappen på grus (lera) bland de häftigaste man sett det sista decenniet.

Vilken favorit har ni till slutseger? Bergströjan alternativt poängtröjan?

Kom gärna med synpunkter.

Lite trist och se att de två övriga svenska cyklisterna man hoppats på skulle få köra, Larsson och Kessiakoff har blivit åtsidosatta. Larsson måste var extra härsken efter förra årets snöpliga sidosteppningen av Riis, då han istället lär O´Grady ta Larssons plats i Touren. Läge för Larsson och kolla efter nytt lag kanske?

Ha en fortsatt bra dag, själv sitter jag och räknar ner til på lördag!

Hälsningar Fritz

3 kommentarer:

Bianchista sa...

Löken Löfkvist har la maglia rosa minst en etapp!

Anonym sa...

Inte ens du kan väl gilla Team Androni Giocattolis tröja? Var något av det fulaste jag sett.

Cykelbloggar sa...

:-D Jo den har absolut sin charm, även om den är översållad med reklam. Men så är det för mindre lag de måste sälja reklam för att ha råd till att köra. Om den är ful? Nej det tycker jag inte, skall man diskutera fula tröjor så var väl Team Footon Servetto (2010) det fulaste som skapats de sista 10 åren. =)

Georg: Jag håller tummarna för att du har rätt! =)

//Fritz