torsdag 5 maj 2011

Nu får de lägga av!

Noterar att ett gäng förstigpåare och andra medier har svällat över med att dra upp gamla "synder", antaganden och fuskare under de år som Girot har körts. Min åsikt angående detta är att det är "old news" och att ge sig på enskilda åkare (speciellt Pantani som inte kan försvara sig) tycker jag personligen är lite ruttet.
Men samtidigt så finns det några som gärna pekar ut gamla "fuskare" och stall som var kända för att dopa sin åkare, nu är det ju bara att konstatera att: Visst de flesta i ProTouren ar dopade innan 2000-talets början, det är bara att gilla läget, det gick inte att testa för EPO på den tiden också bara att gilla läget för detta.

Men att i ena stunden sitta och slänga skit på en åkare (typ Pantani, bara ett ex.) och i andra meningen hylla en åkare som "Tidernas bästa och största cyklist genom alla tider" rimmar lite illa, nu pratar jag ju självklart om Eddy Merckx, det är ju ett historisk faktum att han torskade dit ett antal gånger för doping, men han verkar vara lite av en helig ko, precis som Armstrong + några till. Visst att de kan genom de bästa medierna fortsätta hylla den där fuskaren Merckx, men då måste de ju även få lite fadd smak i munnen när de där förståsigpåare mycket väl vet att han har dopat sig ordentligt.

I min mening så är nog protouren den renaste av alla sporter just nu, det är färre och färre som torskar dit, de som åker dit för doping är oftast sådana som försöker skapa sig ett namn (Pro Cont alt. Coninentallag) eller så är det åkare som börjar bli desperata och ser slutet på sin karriär, t.ex. Axelsson och Rebellin. Det enda fallet jag känner (kommer ihåg) till den sista tiden för ett Pro Tourlag är väl en kille i Team Radioschack, sedan kan man ju även nämna Pelilizotti, men där är ju inte att de har konstaterat doping utan endast att hans blodpass visade för höga värden. Rätta mig om jag har fel.

Nä! Kontentan, skall man gräva i allt det gamla kan vi lägga ner, stryka alla rekord etc. och börja om på ny kula, men det vill vi ju inte, vi vill ha gamla hjältar, myter och häftiga historier att läsa om eller hur? Vi inriktar oss på det som är och ser framåt istället.

Ha en bra dag,

Hälsningar
Fritz

Inga kommentarer: