onsdag 28 september 2011

Klistra ihop och skicka iväg.. sista chansen!

Nu är det dags att skriva ut och klistra igen breven, dock så kommer jag lägga till uppgifterna från idag som berättas på SVT´s Rapport om att allt fler cyklister skadas och dödas i trafiken, 2010 så avled c:a 20 cyklister och 1700 skadades svårt. Inga roliga uppgifter, så om någon har ett sista infall eller vinkling hör av er snarast.

Tillägg: Jag har fått kritik för att jag kommer att skriva under brevet med "Sveriges cyklister" och personen vill att jag skulle sätta ut namn istället, vad tycker ni? Skall jag ändra på detta och börja samla in namn på dessa som vill vara med? Vilket iofs kommer att innebära att vi kanske om c:a 6 månader kommer att ha en 3-4000 namn eller fler, vill någon/några ta på sig att samla in namn i sina hemorter, eller skall jag verka som jag har tänkt sedan början, och att de som läser men inte kommenterar eller kritiserar är som ett tyst medgivande till brevet.

Tillägg 2: Några få uppdateringar har gjorts i brevet. De är "fetmarkerade" så att ni ser vilka förändringar som har gjorts.

Tillägg nr 3: Önskemål om namninsamling har kommit så sagt och gjort, nu har vi startat en. Detta innebär tyvärr att det kommer att dröja innan vi kan skicka in brevet. Vad tycker ni är sista oktober för sent? Här är i alla fall länken till namn insamlingen, "skriv " på och sprid länken:
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5885
Hälsningar,
Fritz

6 kommentarer:

Dennis sa...

Glöm inte att sätta siffror i stället för kryssen här:

"Vi har fått tagit del av en rapport som visar att cykelpendlingen i Stockholm ökat med XXX%. "


Samt lägg gärna till att skåningen åtlades för cykling på vägen då han blev påkörd av en bilist.
// D.

Cykelbloggar sa...

Tack Dennis, det skall jag göra och även tillägget som du skriver, bra!

Mvh
Fritz

Anonym sa...

Om jag minns rätt är det inte bara cyklister som har dött/skadats oftare i år men även gående. Personligen tror jag att detta beror delvis på ett ökande användning av oskyddade trafikanter/gående som 'trafic calming' - trafiklugnande - i form av övergångsställen där 'förvirring' antas får bilar att köras långsammare, cykelvägar som byta sidan på vägen varje halvkilometer osv. En stadsplaneringsvana som borde upphör med det samma....och ja - gärna en namn insamling som alla kan ställa sig bakom och en riktig, påträngande dialog/debatt som lyfter frågorna utan att bilister känner sig 'hotad' av en människa på 12kg av stål (eller 7kg kolfiber)
/Liz

fuzzie sa...

Inte säker på att 1700 cyklister skadats svårt 2010. Trafikverket skriver att 269 cyklister skadades svårt 2010. Motsvarande för bilåkare är 1890. (http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Olycksstatistik/Vag/Nationell-statistik/Historik--fardsatt-1970-2008/)

Eftersom försäkringsbolaget IF kommer med siffrorna som visas i Rapport (och DN) utan att redovisa sitt statistiska underlag så vill jag ta allt med en nypa salt. Försäkringsbolag är direkt inblandade i att öka rädslan i samhället.

Dessutom har IF granskat 438 olyckor mellan cyklister och bil mellan 2005-2010 för att komma fram till 1700 cyklister skadade 2010. Bara det är en logiskt vurpa för mig.

Se gärna Mikael Colville-Andersens föreläsning på TED-talks i köpenhamn (http://www.youtube.com/watch?v=07o-TASvIxY) om varför försäkringsbolag gärna vill att något ska verka farligt.

Du kan också se hur hjälmar testas på denna hemsida: http://www.bhsi.org/testing.htm

Det förklarar en del varför så många skadas så svårt i långsamma korsningar. Hjälmen är inte designad att skydda på sidorna eller framifrån/bakifrån.

Jag tycker att det bästa skyddet mot olyckor är god infrastruktur. Inte som IF hävdar - hjälm.

I övrigt fick jag tag på Kent Johansson (cykelutredaren). Han är invald i kommunfullmäktige i Skara kommun(http://skara.centerpartiet.net/fortroendevalda/). Ingen egen epostadress men kommunens kontakt-epost är: skara(punkt)kommun(snabel-A)skara(punkt)se

Johan Arildsson sa...

http://namninsamling.se/index.php?sida=1

som ett komplement till brevet.

Rikard sa...

Jag tycker man skall tala om oskyddade trafikanter överhuvudtaget. Det är rekordmånga gångtrafikanter som dödats i trafiken i år, betydligt fler än oss cyklister. Problemet är den stressade attityden bland bilister generellt som drabbar både gående och cyklister. Vi borde kunna ha en enad font mot stadsplanerarna.