torsdag 22 september 2011

Vad tycker ni - Uppdaterad och korrektur utförd!

Hej igen,

Jag har fått många bra förslag och jag verkligen försökt infoga så många av tankarna som möjligt, även om det kan tillföras mer. Men jag har skrivit ett till utkast till ett förslag på ett brev till de som finns med på listan av mottagare.
En av punkterna som har dykt upp är bl.a. att jag borde skriva brevetmer "positivt" samt byta ut ordet cyklist till "Fordon", men jag tycker ändå att det "negativa" bör får vara kvar då det egentligen är negativt att vi ö.h. taget måste skriva ett sådant brev som just detta. Att behålla begreppet cyklister gör jag då det oss det främst handlar om. Men tycker majoriteten att jag har fel så ändrar jag självklart.
Så kom med mer synpunkter och förslag.

Uppdaterat 28/9-2011: Nu är texten korrekturläst och rättad,
Här är det nya utkastet!
____________________________________________________________

Till
Regeringen + Allianspartierna
Transportstyrelsen
Trafikverket
Sveriges Kommuner & Landsting (SKL)
Politiska partier
Expressen AB
Aftonbladet AB
Dagens Nyheter
TV4 samt SVT
Sv. Cykelförbundet
Cykelfrämjandet
Motororganisationer


Öppet brev från oss cyklister

Nästan dagligen ser vi på olika forum rörande cykel hur cyklister behandlas utefter svenska vägar. Många av oss som råkar ut för incidenter har någon gång cyklat på avsevärt mindre och trängre vägar än de svenska, i länder som bl.a. Italien och Frankrike. I dessa länder är emellertid bemötandet från bilister och övriga trafikanter respekt- och hänsynsfullt, vilket tyvärr sällan är fallet i Sverige. Även om vi cyklister till stor del själva även är bilister, och inte vill generalisera genom att peka ut samtliga bilister som en homogen grupp, finns det personer som medvetet gör vad de kan för att antingen skrämma eller skada oss.

Hur kommer detta sig? Vissa hänvisar till trafikförordningen och ger bilisterna rätt att agera polis, domare och bödel på samma gång. De vill se cyklisterna på cykelbanorna där vi som tränar och tävlar i cykelsporten ska samsas om utrymmet med barn, barnvagnar, äldre, hundar, med flera. Ofta är underhållet på cykelbanorna eftersatt med mycket grus kvar, vilket är en fara för oss cyklister. Enligt trafikförordningen ska cyklister använda cykelbana om sådan finns. Vi som använder racercyklar håller emellertid hastigheter med snitt mellan 20 km/h och 50 km/h. Att sicksacka mellan ovan nämnda gångtrafikanter på cykelbanorna innebär att meningen med cykelsporten går förlorad. Varför hålla sig i form och ha kul, träna och kanske tävla, om vi riskerar böter? Tyvärr finns det redan ett sådant exempel från Skåne där en cyklist efter att ha blivit påkörd av en bil åtalades och bötfälldes för att ha cyklat på körbanan istället för cykelbanan.


Nedan följer ett antal förslag från oss cyklister. Dessa publicerades på  cykelsajterna
www.happymtb.nu, www.cykla.se, www.cykelklubben.se,  www.cykelbloggar.blogspot.com samt www.alltomcykel.se där besökarna har kunnat bidra med synpunkter.

1. Ändra trafikförordningen så att de cyklister som håller en hög hastighet har rätt att cykla på körbanan, trots närvaro av cykelbana. Självklart skall då cyklisterna följa gällande trafikregler.
2. Sätt en hastighetsgräns på cykelbanor. De som cyklar fortare skall ha rätt att cykla på körbanan. Detta kan vara svårt då många cyklar saknar hastighetsmätare, men sunt förnuft bör räcka.
3. Ta efter övriga europeiska länder där bilisten alltid har ett ansvar när det gäller oskyddade trafikanter, vilket även vi cyklister är. Se gärna hur Köpenhamn arbetar; de används som exempel i flera stora städer som London och Mexico City.
4. Inför en lagtolkning lik den som finns i exempelvis Frankrike, Spanien och Holland om ansvaret vid olyckor där oskyddade trafikanter är inblandade. I dessa länder är det alltid bilistens ansvar att vara extra uppmärksam samt att anpassa sin körstil och fart.
5. Ha en kampanj genom trafikverket och transportstyrelsen där samtliga trafikanter informeras om att alla som rör sig i trafiken ska visa varandra hänsyn - och att alla har rätt att vistas i trafiken.
6. Även så bör en lag införas där cyklister har samma ansvar mot sina medtrafikanter på cykelbanorna, likväl som bilister skall ha ansvar mot alla oskyddade trafikanter efter vägen.
7. Underlätta för anordnare av tävlingar och motionslopp genom att införa enhetliga regler i samtliga län. Idag motverkar Trafikverket, länsstyrelserna och polisen lopp med motiveringen att den främsta hänsynen ska visas bilisterna.

Antalet cyklister ökar för var dag som går. Fler cyklar säljs, man ser oftare cyklister utefter vägarna och många använder cykeln som ett pendelredskap mellan hem och arbete. En rapport visar att vintercyklingen i Stockholm ökat med 130 %. Vätternrundan, som är Sveriges största cykelmotionslopp, fick på bara sex dagar anmälningar till samtliga 22000 platser. Många fler exempel kan uppvisas.

Då alltfler cyklar ökar också de cykelrelaterade olyckorna. Detta vill vi ändra på men då krävs att cyklisterna ges utrymme i trafiken samt att våra medtrafikanter visar respekt för och hänsyn till vår sport. Ett sådant hänsynstagande skulle medföra en samhällsekonomisk vinst. Dels håller vi oss förhoppningsvis friskare i större utsträckning än dem som inte motionerar. Dels minskar utsläppen när fler väljer cykeln framför bilen. Det vore önskvärt om myndigheter, politiska partier och regeringen såg över hur trafiksituationen ser ut och exemplevis tillsatte en utredning för att ta fram fakta och lägga fram realistiska förslag till förändringar.

Med vänliga hälsningar,

Några av Sveriges cyklister
g.m. Fritz Olsson – www.cykelbloggar.blogspot.com

22 kommentarer:

Christer sa...

Saknar fortfarande cykelfrämjandet. De har redan startat en dialog med motormännen och ditt brev skulle kunna vara en hjälp för dem att ta diskussionen vidare.

Bianchista sa...

Jag skriver under!

Kattis Lafoot sa...

Problemet i Sverige är just bilens status. Om man försöker t ex i sin hemkommun påtala problem med för höga hastigheter hos bilisterna, för litet hänsyn från bilisternas sidag gentemot cyklister, ryttare, barn så får man många hätska kommentarer mot sig just för att bilisten anser sig stå över alla andra som rör sig ute på våra vägar.Läser man t ex informationen på Trafikverket så slås i varje jag just av hur allt handlar om bilistens centrala position i samhället. I stället borde lagar, förordningar, våra myndigheters texter, våra kommuners hemsidor, osv, handla om hur vi ALLA ska kunna samsas och samleva i vårt samhälle, hur vi alla ska visa varandra hänsyn! Och självklart är ju då att bilisten verkligen alltid är skyldig att visa ALLA övriga i trafiken hänsyn; traktorer, ryttare, cyklister, gående, barn, osv.Nu skriver ni mycket ur storstadsperspektiv. Jag som bor i en liten kommun; Höganäs, känner tydligt hur "viktig" alla anser att bilen är. Jag anser att det är alldeles för höga hastigheter, dels att många kör för fort (skånes dj-la raka vägar inbjuder till vansinnig fortkörning) samt att vägarnas hastighetsbegränsning är för höga, finns hur många 70-vägar som heslt med utgångar direkt från trädgårdar, hästgårdar, även genom mindra samhällen, med kurvor, osv och för en cyklist, gående eller ryttare är det livsfarligt att rida, gå eller cykla längs en sådan 70-väg utan väggren och vansinniga bilister som dessutom då kör alldeles för fort... Som sagt i Sverige har bilen för hög status och samhället utgår från bilistens behov och perspektiv...

Bitte sa...

Det ser jättebra ut! Skulle bara vilja lägga till ett "för" i sista delen - Med andra ord så är vi en grupp....... bör se över hur det ser ut för och åtminstone tillsätta en utredning som tar fram fakta och lägger fram realistiska förslag till förändringar.

(Eller "hur verkligheten ser ut för...")

Bra initiativ!

H-P sa...

Bra initiativ och argument!
Jobbar själv på Trafikverket (dock ej med vägar) och vet hur bilistinriktade vi är i grunden, trots alla stora ambitioner om den goda resan, miljön och så vidare. Racercyklister verkar däremot vara något som just landsatts med ett UFO...

Korrekturläs och skicka in, jag skriver också på!

Anonym sa...

Bra initiativ.

Ord som rötägg kanske kan ändras till personer.

cykelupplevelser sa...

Sätt upp SKL (Sverige kommuner och Lansting) på sändlistan också.

Rikard sa...

Ser jättebra ut Fritz, jag skriver under på allt men håller med om att ord som rötägg bara slår tillbaka .

Mvh Rikard

Cykelbloggar sa...

Tack för all respons, ni har rätt jag har nu bytt ut "rötägg" mot personer. Jag skall även lägga till SKL i listan

Mvh
Fritz

H-P sa...

Senaste veckan har det inträffat flera dödsolyckor med cyklister som offer, bl a en högersvängande lastbil. Cyklisten blev klämd och överkörd. Idag svängde en polisbil och cyklisten brakar in i sidan och dör. Vid rapporteringen i media är man väldigt noga med att poängtera att motorfordonsförarna inte är misstänkta för något brott!
Vill du ha ihjäl någo, passa på när de är ute och cyklar...

fuzzie sa...

hej! Roligt initiativ! Vet inte om någon såg rapport idag (25/9) men det pratades om Örebro's "cykelmotorvägar". Satt att utreda hur man ska fördubbla antalet cyklister i Sverige är Kent Johansson (C).

Han tyckte detta kunde vara en god idé för att ta tillvara cykelns fördelar. (Inslaget: http://playrapport.se/#/video/2544671)

Kanske bör han inkluderas i epostlistan? (Hans epost-adress finns på hans sida på riksdagens hemsida: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=1111&iid=0327857385513)

Jag skrev inte ut epost-adressen för att undvika spam till honom.

Tack igen, Fritz!

fuzzie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
fuzzie sa...

Åhnej, jag gjorde fel! Det är inte Kenneth Johansson som håller i utredningen utan KENT Johansson, tydligen bosatt på öland.

Du kan alltså stryka Kenneth ur listan medans jag försöker hitta Kents epostadress.

(förbaskade telefon, fick skriva om inlägget pga av fel ordval av ordlistan)

Anonym sa...

punkt 2. Jag tror att cykelvägar är dimensionerad för 15km/timmen och att följande formuleringen är bättre: Vill/kan man cykla snabbare än så BÖR man överväga att använda bilvägen istället - särskilt om cyklevägen i frågan används av många långsammare cyklister och gående.

Syftet med brev borde vara en dialog som leda till snabba förbättringar och nödvändiga ändringar i lag och dess tolkning. Själv skulle jag skickar även papersversioner till nyckelpersoner så att dessa blir diarieförde vilket inte är nödvändigtvis fallet med epost som filtreras som spam ibland.
Bra jobbat Fritz!
/Liz

Cykelbloggar sa...

Tack än en gång för ert engagemang!

Fuzzie; Jodå jag såg rapport och jag tänkte precis som du att den där mannen skall också ha ett brev. =)

Liz: Precis min mening också, och självklart skall vi ha en dialog ang. detta. Jag kommer att presentera varje svar här på cykelbloggar så att alla får ta del av vad som händer.
Håller med dig ang. mail, jag tänker faktisk skicka allt på det gamla hederliga sättet d.v.s. "snigelpost" =) DÅ vet man att det diarieförs och de kan inte "smita" undan =)

Ha en bra dag,
Fritz

David Strandh sa...

Jag håller med till fullo och tycker det är konstigt att sportutövning generellt på vägarna är ngt som flertalet bilister som ej utövar sport själva, ser som ngt som skall bort. På cykel, rullskidor och Inlines har man mer än en gång fått ta sig utanför vägrenen då folk styr rakt emot, även om vägbanan från andra hållet är tom. T.o.m en av mina bästa kompisar har som en sport att tuta på och skrämma cyklister även om plats finns och inget möte i antågande.

eyeless sa...

"I dessa länder är emellertid bemötandet från bilister och övriga trafikanter respekt- och hänsynsfullt" -- ett "mer" bör nog inkluderas där då jag vet att cyklister i Italien och Frankrike annars skulle bli lite irriterade ... . Sedan tycker jag man bör påpeka att majoriteten av bilister visar hänsyn i trafik, men att andelen som inte gör det ökar och att vissa blir allt mer aggressiva. (Bra att få fram att hänsynslöshet fortfarande inte är en norm.)

Ett stort problem är att många bilister inte kan trafikregler och därför tror att det exempelvis är olagligt att cykla i buss-fil eller att man inte får ligga till höger i fil nummer 1 på två-filig väg.

Ett av de största problemen jag upplever idag är att vägverk och myndigheter arbetar intensivt för att skapa MER konflikter i trafiken. De gör detta genom att smala av vägar i stadstrafik och anlägga höga trottoarkanter intill som gör det farligt att cykla på vägbanan. Ofta förstör de framkomligheten på vägarna för bilisterna genom att anlägga en dålig cykel/gång-bana intill och som får till följd att vägbanan inte är bredare än bilarna, vilket gör att vägbanan slits snabbare ned i hjulspår och att manöverutrymme saknas (helst om man är dum nog att använda en stads-jeep i staden). Man använder sämre asfalt än tidigare och i möjligaste mån gör man allt vägunderhåll betydligt mer kostsamt än det tidigare varit (alt. struntar man i underhåll).

Detta gör livet sämre för bilisterna och i förlängningen även cyklisterna. Man skapar också utfarter som korsar anlagda cykelbanor där bilister måste köra fram för att se trafiken på vägbanan innan de kör ut.

Det är inte att undra på att bilister blir allt mer trötta på cyklister givet hur myndigheter/vägverk och de "politiker" som säger sig tala för oss cyklister agerar.

Generellt sätt är det farligare att cykla snabbt på cykelbana än på väg och jag har varit nära att krocka med bil på cykelbana fler ggr än på väg. Cykelbana är i vissa fall dock lämpligt för yngre och äldre människor som håller en låg hastighet och där man inte har så många farliga utfarter.

Anonym sa...

Hade inte regeringen ett mål att dubbla cykelpendlandet inom en viss tid såg jag på nyheterna? Kanske kan vara bra att få med något om det. Att det krävs att cyklister "prioriters" i trafiken. Inte som det är nu med olika regler för olika korsningar. Väjningsplikt för bilar vid vissa korsningar andra inte, beroende på var trekanterna sitter i gatan...

Ju fler som cyklar desto lättare är det att få till förändringar!

Bra initiativ!

/Joakim

göran johansson sa...

Jag anser att alla vägar borde förses med cykelfältsmarkering för att få bilister att lämna en rimlig vingelmarginal.

Sara sa...

Kom ihåg att skicka till Ekot (ekot@sr.se) och TT (redaktionen@tt.se) också!

Anonym sa...

"Jag anser att alla vägar borde förses med cykelfältsmarkering för att få bilister att lämna en rimlig vingelmarginal."

Det gjorde man ibland för ca. 25 år sedan, men sedan dess har det handlat om att få bort cyklister från vägar - något som "cykel-förespråkande" politiker/lobbyister hjälper till med genom att argumentera för fler cykelbanor. Egentligen tror jag att det hade varit bäst för alla cyklister om befintliga cykelbanor helt togs bort! Dvs. om man verkligen vill cyklister väl. /eyeless

Anonym sa...

Rätt korkat. Ska man ha poliskontroller då för att kolla *lägsta* hastighet hos cyklisten? Typ: "Ajabaja, du cyklade bara 35 här, och du vet väl att du måste cykla minst 40 för att få cykla på vägen". Max hastighetsgräns på cykelbanan kan man väl ha, men det kommer att bli verkningslöst, polisen kommer aldrig att ställa upp fartkontroller på sådana ställen. Men jag välkomnar att bli av med alla giro-d-italia-wannabes som med hysterisk blick och nästa pers i sikte blåser förbi mig och andra normala cyklister utan att ta nån som helst hänsyn till andra.
Övrigt ställer jag upp på, men 1 och 2 är korkade, 3 och 4 är ok men borde redan vara lag?? 7 skiter jag i.