lördag 1 oktober 2011

Ett tips!

Halloj igen,

Jag har suttit och funderat lite efter jag läst om olyckan som hände i Stockholm där en kvinna avled efter att blivit påkörd av en lastbil. Det som jag reagerat på är förklaringarna som ett antal "förståsigpåare" har uttalat. Bl.a.
– Det var en hemsk olycka. Jag hoppas att cyklisterna tar till sig det här. Kör aldrig framför eller till höger om en lastbil. De sitter så högt upp att de inte ser cyklister eller folk med barnvagn framför nosen, säger Hans Lindegren, trafikinspektör i City. (Saxat från DN.se)
En liten till groda som hoppade ur samma inspektörs mun:
– Ja, vi vet inte vilket ben vi ska stå på. Det kan vara vållande till annans död. Eller vårdslöshet i trafik, men det är mer tveksamt. Jag har inte hört chauffören än, men har fordonet i beslag och ska undersöka det med Scania, säger Hans Lindegren.
För en annan är det ju solklart att det är vårdslöshet i trafik, för att skylla på att man "inte såg" tror jag inte håller i rätten. OM det gör så så skall jag tänka på det nästa gång jag får en p-bot eller om jag en till gång i mitt liv åker fast (japp gjort det en gång) för fortkörning "Jag såg inte".
Skulle det inte passa med en liten spegel under den stora?
För det första så är det inte vi cyklister som skall ta oss till detta, utan det är lastbilschaufförerna som skall tänka till att "ups! Ja jag kanske har något i min döda vinkel, under backspegeln" .. men nog om vems fel det är eller hur det gick till. En tjej är död och en yrkesförare mår nog inte allt för bra för att varit orsaken till det hela.

Vad kan man göra? Ja faktiskt sk*tenkelt, nu ett tips till en reservdelstillverkare, sätt en spegel till under de ordinarie speglarna, fast som är vinklad snett neråt. Se på bilden, där finns det lätt ett utrymme för en till liten spegel. Om en chaufför kollar dit så ser han snabbt att det sitter/står någon nedanför bilen. Tror inte en sådan spegel skulle kosta många kronor att tillverka.

Effekten? Ja troligtvis så skulle man slippa liknande olyckor, man spar liv + att en chaufför slipper må dåligt och samhället spar in en massa pengar. Sedan finns det ett litet grädde på moset och det är att vi fortsättningen slipper kommentarer från en Trafikinspektör som inte tänker efter innan grodan hoppar ur munnen.

Det gör ju att jag otvetydigt kommer in på andra grodor, japp här kommer det flera, Per Mortensen på DN råkade ju munnen vara uppe för länge, så det vällde ut en massa grdor, trodde ändå att vissa jounalister var trevliga individer, vilket de flesta faktiskt är. Men Per Mortensen tillhör ju inte den katogorin. Men vad som slog mig, är att hans artikel gränsar väl nästan till uppvigling? Skall vi göra en Michael Moore och göra ett "citizens arrest", på svenska: ett envarsingripande. För vad jag vet så finns väl fängelse med i straffskalan för uppvigling. Kanske kan tillägga uppsåt att skada människor också, då är fängelse garanterat med.

Vad tycker ni?

Ha en fortsatt bra dag,

Hälsningar,
Fritz

Ps. Namninsamlingen går starkt framåt, 470 underskrifter just nu: Skriv på du också: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5885 Ds

Inga kommentarer: