lördag 29 oktober 2011

Ris och ros

Jag fortsätter idag på temat SCF, jag har fortfarande inte hittat en förklaring varför de kan motivera en höjning på 100:- för licenserna, de skrev ju i sitt nyhet på hemsidan " att de skall ta krafttag för marknadsföringen av cykel" .. Var de inte så det lät inför 2010 års säong också när de höjde licensen med 100:-.

Efter att jag skrev till SCF på deras FB sida, där jag efterlyste en motivering och förklaring, fick jag tills var att "jag skulle vänta och se, och att jag skulle märka vad som var på G". Snacka om att köpa grisen i säcken, när jag betalar något så vill jag veta vad jag betalar för i förhand. Att få reda på vad det är när beslut skall tas (då har vi ingen chans att protestera) eller "betala för luft" vill jag inte medverka till. Presentera i förhand så vi cyklister kan tycka till!

Detta gjorde också att jag ville veta hur ek. ser ut för SCF, sagt och gjort jag ringde till kansliet och de mailade över verksamhetsberättelserna, jag bad iofs för budgeten, för en verksamhetsberättelse bryter inte ner siffrorna i den mån som jag skulle vilja se dem. Men vi skall försöka utröna vad det är ändå:

SCF har under 2010 fått in följande summor från klubbarna: 3 181 014:-, det är vad klubbarna betalar in per åkare som deltar. Nu ställer jag mig genast frågande: Betalar ALLA samma pris eller har vissa "subventionerade" avgifter till SCF, jag har för mig att man betalar in 25:- per åkare till förbundet, och denna siffra skulle innebära att vi har haft 127 240 startande under 2010.. WOW om den siffran stämmer.

Genom reklam sponsring etc. fick Förbundet in 706 979:- inte ens 10% av omsättninen.. DÄR måste SCF verkligen bli bättre.. MYCKET bättre!

Årsavgifterna inbringade 370 200:- det är väl de 1500:- varje förening betalar in till förbundet. Finns väl egentligen ingen att säga om detta eller?

Övriga intäkter inbringade 43 000:- .. ingen aning vad det kan vara, kanske gåvor etc.?

Det där är vad vi "vanliga cyklister" + sponsorer inbringade, sedan betalar vi lite till + alla våra bekanta via skattsedeln, d.v.s. "offentligrättsliga bidrag"

Bidrag från RF: 4 394 000:-
Bidrag från SOK: 142 000:-
Idrottslyftet: 1 252 000:-
Lönebidrag: 147 912:-

Om man sedan tittar på 2009 års siffror så har faktiskt styrelsen lyckats med en punkt i stadgarna d.v.s. inbringa mer pengar till förbundet. Speciellt med vad vi cyklister har inbrngat till förbundet är den stora skillnaden. 2010 är tot.summan 4 301435:-, 2009 var summan: 3 439 689:- en skillnad på runt 900 000:-, mellan 2008 och 2009 var ökningen blygsamma 200 000:-.
Totalt har förbundet fått in under 2010: 10 237 347:-

Men vad har de använts till? Där kommer vi till det svåra då jag inte fick budgeten. Utan siffrorna i en klump, men jag lämnar öppet för spekulation och förhoppningsvis så kommer jag kunna presentera bättre siffror framöver.

Föreningskostnader: 1 612 869:-
Övriga externa kostnader: 5 486 958:-
Här är en punkt som vi måste bryta ner, för att ni kan se vad det är.

Antidopingkommittén 2 779:- (har de bedrivit något arbete överhuvudtaget????)
Elitkommittén inkl Cykelgymnasiet 3 045 489:-
Motionskommittén 104 508:-
Tävlings- & Kommissariekommittén 897 198:-
Ungdom/Utvecklingskommittén 118 143 :-
Utbildningskommittén 169 937 :-
Styrelsekostnader 275 903 :-
Valberedning 21 833 :-
Internationella kontakter 99 311 :-
Summa 4 735 101 :-

Personalkostander (löner etc): 2 949 595:- (c:a en tredjedel av alla intäkter)
Här är jag inte riktig på det klara om de avser arvode till styrelsen + anställda eller om det bara är för de anställda (5 st.) Klart de som är anställda skall ha lön (kansli + förbundskaptener etc)
Kostnaderna för styrelsen är ensamma:
Arvode: 490 908:-
Kostnader för styrelsen: 275 903:-
Avskrivningar: 51 709:-

Nu är ju alla siffror jag presenterar vad de fick in under 2010, och kostnader som haft under 2010, Skall bli riktigt intressant och se vad Postens sponsringsavtal inbringar till SCF.

Nu till ett litet försvar för SCF, jag vet att vissa även jag emellanåt hackar på dem, men att skälla på dem för att "de inte gör något" etc för cykeln är fel, där kan bara vi medlemar och föreningar göra något, däremot skall de som förbund ge oss VERKTYG för att göra detta, tyvärr lyser sådan verktyg med sin frånvaro. I alla fall vad jag vet. Kanske någon kan berätta något exempel för mig.

Att elitverksamheten och gymnasiet i Skara kostar pengar är ju självklart, klart de skall ha pengar då deär svensk cykels ansikte utåt och Skaras gymnasium är ju grogrunden för framtida proffs. Men att se att motionskomittén där de flesta av oss ingår, får hela 104 000:- står väl inte i propoption till hur mycket vi (de) bidrar med. För året 2011 har styrelsen budgeterat HELA 30 000:-... det kan man ju nästan vara utan, faktiskt rent löjeväckande summa!

Lite ros måste jag ändå ge till våra förbundskaptener och övrig personal runt om landslaget, de gör ett grymt jobb och Sverige börjar ju äntligen synas på allvar. även om vi inte på långa vägar uppnått Norges, Danmarks kapacitet så är ändå svensk cykel på G, men det skall inte Styrelsen ta åt sig någon ära för!

Nä som jag skrev i mitt förra inlägg så bör SCF (styrelsen) presentera varför de skall ha 100:- mer licenspengar, då man verkligen vill veta vad man får för pengarna, för som det är nu får vi ingenting utom försämringar.

Upp till diskussion!

Hälsningar
Fritz

Inga kommentarer: