torsdag 27 oktober 2011

Mäh!




Läser på olika forum och fejjan att SCF har tänkt till, de vill öka antalet medlemmer ... vilket har varit målet ett antal år får jag hoppas! Ett av sätten de väljer att föra för att få fler cyklister till sporten är genom att höja licensavgifterna till 700:- per år. Fast Du får ju faktiskt ett fysiskt licenskort den här gången... euhm!

Jag vet att SCF har haft en konsult/anställd som sett över hur de skall göra sporten större. De börjar ju i fel ända. Vad de gör nu är att skrämma bort ytterligare från sporten, för då jag "började om" inom cykel så betalade jag in licensen "bara för att" då var det inga större summor och även om jag inte tävlade detta år så stödde jag ju sporten. Hade även licens nästföljande år, sedan höjde SCF licensavgiften till 600:- (2 år sedan) då struntade jag att lösa någon licens, körde ju ändå bara motionslopp. Till i år så införde ju SCF motionslicens (för vissa lopp) körde jag några av dessa, nope valde lopp som klarade sig ifrån detta.
Så inför 2012 så väljer de att än en gång höja priset, utan att cyklisterna egentligen får tillbaka någonting. Istället har det skett stora försämringar speciellt för veterancyklister, är det någon som har lagt något krut på veterancupen? Inte vad jag har hört, åren innan så var det i alla fall lite prestige i denna cup. I år så körs ju en seniorcup, men där har man inget att hämta, inte för att man har det i veterancupen heller, men där finns det iaf några som är "lika bra" som en annan att man har sällskap på rundan.

Vad göra? Ja jag har skrivit några gånger om vad de bör göra, men istället så väljer styrelsen att bara se till vad de får in i licenspengar. Undrar om de står i propoption till hur många fler som cyklar. Skulle inte tro det. Ja detta innebär ju att man struntar i licens för nästa år också, och jag är nästan beredd att tro att ett gäng till kommer att följa efter en där.

Jag vet att jämförelsevis så är cykel en billig sport om man jämför vad det kostar att spela golf, ishockey, ridning etc. Nu tittar jag iofs bara på licens och medlemskap, dock börjar nu cykel komma i kapp. Jag vet också att många använder argumenten "har man råd att köpa cykel för xxxxx tusen kronor så skall man väl kunna betala xxx i licensavgift också".. absolut OM man fick tillbaka något, för även om jag köper cykel för xxxxx tusen kronor så har jag oavsett cykeln kvar vid årets slut. Där har vi den stora skillnaden. Så enligt mig så spar jag 700:- som är 2 tredjedelar för en resa (inte logi) till Italien, där jag kan cykla och ha skoj.

Som någon skrev på ett forum: Gör om SCF och gör rätt!

Hälsningar,
Fritz

2 kommentarer:

Christer sa...

Väldigt bra inlägg. Oavsett medlemsavgift så vill man ha något för den.

Bianchista sa...

Man kan ju tycka att SCF kunde lämna den gamla strategin med tvångsrekryteringar och bli lite mer moderna. Titta exempelvis på Svenska Friidrottsförbundet. Inte fasen behöver man varken licens eller klubbtillhörighet för att springa Göteborgsvarvet t.ex?