torsdag 17 november 2011

Vi fortsätter med Cykelresor

Hej igen,

Ja i förrgår så la jag ut ett inlägg om Folksam, var ju inget roligare jobb att kartlägga det där försäkringsbolaget. Konstigt att de inte vet bättre? Speciellt som Karin K skrev, de har ju försäkringen "Start klar" så de borde ju veta att cykling växer från år till år. Men det är väl som med myndigheter, vänster hand vet väl inte vad höger hand gör.

Jag håller på och kartlägger Länsförsäkringar och Trygg Hansa nu, det är inte lätt kan jag säga. Länsförsäkringar är svåra då det inte är ETT bolag utan 23 olika, det gör att det skiljer sig från ort till ort. Mer kommer om det inom kort.

Men under tiden så fortsätter vi att publicera lite recensioner om cykelresor och idag är det Charlotta och Svart Karin Karlssons tur och berätta hur de har uppvevt sina resor.

Namm: Charlotta
Kön: Tjej
Ålder: På rätt sida om 40
Klubb: Fredrikshof IF CK
Vart åkte du? Mallorca
Varför valde du just det resmålet? För att kompisen skulle dit
Var du med om något speciellt roligt/tråkigt på resan: Bokade in en dag med MTB och bergsguide och det var en fantastiskt upplevelse och kul omväxling från asfalten.
Skulle du välja det igen? Ja
Vilken vara arrangör? CK Ceres Annika L. drog ihop ett gäng men ingen officiell arrangör
Var du nöjd med arrangemanget? Absolut
Finns det något du skulle vilja ändra på? Troligtvis bo på annan plats nästa gång för att kunna cykla på nya ställen
Priset för resan, exklusive fickpengar? Ca 5500
Vad är nästa resmål (cykelresa)? Skottland eller Pyrinéerna
Är det något annat du skulle vilja tillägga angående resan? -
Portugal.. berg och fina vägar

Nu till Karin:s svar -

Namm: Karin
Kön: Kvinna
Ålder: 25
Klubb: VCK/CK08
Vart åkte du?
Jag har gjort två resor detta året, en till Mallis (bodde i Palma) och en till Portugal (bodde i närheten av Portimao)
Varför valde du just det resmålet?
Mallis hade jag hört så mycket om. Att det ska vara vackert, bra vägar och framför allt lite berg att bita i.
Portugal kom in som en “bonus” resa då cyklingen var det primära och jag kände bekanta som bodde I Portugal så valet blev enkelt.
Var du med om något speciellt roligt/tråkigt på resan:
Jag måste säga att både Mallis och Portugal var helt fantastiska länder att cykla i. Atmosfären runt omkring och att man mötte glada, trevliga cyklister vart man än cyklade. Piggen på Mallis är ett speciellt minne för mig.
I Portugal så körde jag backträning uppför berget Monchique, när jag sedan cyklade nerför I 40 graders värme så brann det typ om benen av hetta, det var lite speciellt och något man inte får känna hemma i Sverige.
Cyklade även med några cyklister ifrån en lokalklubb I närheten där jag bodde, riktigt trevligt och kul att få höra deras cykelupplevelser.
Skulle du välja det igen? Absolut, jag återvänder till Mallis I april 2012 med cykelklubben.se och troligtvis så blir det även ett cykelbesök till Portugal, jag har ju tider att slå i bergen =)
Vilken vara arrangör?
Jag åkte I egen regi båda ggr.
Var du nöjd med arrangemanget? Pass på den frågan. Då jag ordnade allting själv.
Finns det något du skulle vilja ändra på?
Eftersom jag åkte I egen regi så finns det dock inte så mycket att ändra på.
Priset för resan, exklusive fickpengar? Oj svårt att uppskatta, då Mallis resan inte var en renodlad cykelresa och i Portugal bodde jag gratis.
Så svaret på den blir BILLIGT ;-)
Vad är nästa resmål (cykelresa)? Mallis I april 2012 med cykelklubben.se och I sällskap av SubXX tjejerna =)
Är det något annat du skulle vilja tillägga angående resan?
Till alla ni som funderar på att åka utomlands och cykla gör det! Det är en otrolig upplevelse och man får se fantastiskt mycket, träffa underbara cyklister och framförallt bestiga lite berg!
Skillnaden på Mallis och Portugal om man jämför bergen så är det mer serpentiner på Mallis medans i Portugal så är det mer böljande och knappt några serpentiner alls. Vet att en del tycker att det är lite otäckt att åka nerför.
I frågan hyra eller ta med sig cykel så testade jag båda två. På Mallis hyrde jag och till Portugal så hade jag med mig min egna cykel.
Jag tycker att båda två fungerade väldigt bra, men jag föredrar nog att cykla på min egna cykel, det handlar ju om att bli ett med cykeln och då passar det mig bra att bli det med cykeln jag cyklar på resten av året =)
Kan även tillägga att jag var på Mallis i början av maj och i Portugal i början på augusti. Enligt mig var det toppen att åka då med tanke på vädret, men vet att många vill komma i väg tidigare på året pga tävlingar. Men ska man inte tävla så kan jag varmt rekommendera att åka i början på maj.

Tack än en gång för detta Charlotta och Karin, det som är lite intressant i deras svar är att de antinge anordnat resa själv eller någon annan privatperson. Jag har ju själv ordnat resa till Italien, OK nu vet jag inte hur det är att åka med arrangör. Det är säkert skoj om man är ute efter nya bekantskaper .. bekvämt att ha allt ordnat, hotell, mat och rutter för de olika turerna. För en som åker i egen regi kan det vara lite omständigt i början att veta vart man skall köra, speciellt om det är nytt område för alla inblandade.

Vi får se om det blir mer recensioner av resor imorgon eller om det blir ett nytt inlägg om försäkringsbolag. Det visar sig då.

Tills dess ha en bra dag,

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: