tisdag 1 maj 2012

Skidåkare / hockespelare framtidens cyklister?


Jenny H .. grym tjej från Gällivare
Idag så körde jag ett motionslopp på hemmaplan, nu var det ju inte tänkt att jag skulle köra överhuvudtaget. Men spontan som man kan vara valde jag ändå att köra, fast då bara korta rundan. Jag hade ju tränat innan loppet + att vindarna var som vanligt griniga.

Sagt och gjort vi stack iväg och jag hamnade rätt så snabbt först av oss som valde den korta rundan, dock noterade jag att jag hade en cyklist bakom mig, till en början då jag inte visste vad det var för cylist blev jag lite fundersam då den bakom aldrig gick om mig och drog någon gång. Jag försökte vid något tillfälle att vika ut mig till höger för att den skulle gå om, men icke.
Vid kyrkbyn upptäckte jag dock att den jag hade bakom mig var en tjej, kul! Då kom ju genast gentelmannen fram i mig och jag förskte efter ett tag instruera henne hur hon skulle ligga för att slippa vinden så mycket som möjligt. Jag fick henne att ta tre korta förningar, den första i Munga sedan en efter Stönnansbo och den sista vid Bäcklösen.
Dock var hon och jag först in över mållinjen, och när vi kom till starten upptäckte vi att vi kört på 49min vilket motsvara 39,20km/h. Då blev jag mäkta imponerad av henne då hon berättade att det var det första loppet hon kört + att hon kunde ingenting om teknik och hur man skulle cykla, jag försökte ju några gånger berätta om olika tecken samt det med att undvika vind. Jag kommenterade i alla fall att hon har en bra "motor" d.v.s kondis och jag frågade henne vilken sport hon egentligen håller på med, då visade det sig att hon är skidåkare till vardags. Grym tjej!

När jag funderade lite på just skidåkare, så slog det mig att de flesta skidåkare och hockeyspelare är ju grymma på cykel, bägge sporterna är vintersporter, men varför satsas det inte mer än vad det gör att försöka fånga upp den till cykelsporten? Ta t.ex. hon som hängde på i 32km och snitt på lite mer än 39km/h med lite teknikträning och bli van med hojjen så skulle hon säkerligen bli ett av stjänrskotten på cykel i Sverige, kanske svårare internationellt, men ändå möjligheten finns ju även där.

Jag känner ju till några skidåkare som verkligen satsar på cykel när det inte är vinter, ett par finns ju med här på Cykelbloggar, och en tjej från Sandvikens CK har ju tom lämnat skidorna och satsar helt på cykel nu.

Bland hockeyspelarna finns det återigen ett par i Sandvikens CK som jag känner till, Leksands IF hade ju också ett par bra cyklister som t.ex. Christer Olsson. Vi som värnar om cykelsporten skal lnog släppa det med att försöka värva morgosndagens stjärnor bland skolelever och försöka titta mer på de lokala skidklubbarna och ishallarna. Där finns säkert nästa Gustav vs Emma eller vad tror ni?
Till sist tack för sällskapet Jenny!

Ha en bra dag,

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: