torsdag 5 juli 2012

Okido

Vatten eller inte vatten det är frågan...
Vad skall avhandlas idag då? Hm jo vi kan fortsätta med inlägget från den gode Roberto, jag trodde han hade skrivit fel att upp till 10 mil så kör man flasklöst på cykeln. Passade på och slänga frågan till honom via fejjan, och till min förvåning så var det inte felskrivning, han sa "10 mil inga flaskor".
Hm jo, fast jag är ju av den fulla övertygelsen att det kan banne mig inte vara bra, inte för kroppen, även om vissa skriver att man kan vänja kroppen med att hantera ansträngingar med mindre vätska.

I min bok (tunn sådan) anser jag att om man blir uttorkad så minskar möjligheten att få ut energi ur kroppen också. Kroppen är ju så finurlig att förlorar den något som kompenserar den med att ta från andra delar, det sista den "stänger" av är hjärtat. Alltså, kroppen behöver vätska, först går all energi och behov till hela kroppen, men slutar man tillföra vissa saker så fördelar kroppen om tillgångarna till delar som är vitala för att överleva, till slut så är det bara hjärtat som tar energin, vätska etc för att hålla igång det. Nu kör ju inte vi så länge att vi når detta stadie att det är bara hjärtat skall klara sig.
Men processen att förflytta energi/vätska etc sätter ju igång rätt så omgående om vi inte fyller på kontinuerligt. Ben och armar är ju inte livsavgörande för kroppen, så dessa förlorar rätt så snabbt i "lottningen" i omfördelningen av kroppens resurser = lite energi i benen

Som vissa ha skrivit att vätskebrist är ingen risk för bonkning, nä det tror jag inte heller, inte ren vätskebrist, dock så har det garanterat en bidragande orsak. Nu skall vi ju inte jämföra oss med proffsen, men de är rätt så noga med sina kroppar och vad den skall prestera, under en etapp (inge supervarm) så gör ju vissa av med upp till 10 flaskor vätska, i snitt så kanske 5-6 per åkare. De gör ju inte det för att vi fans skall kunna stå efter vägen och plocka upp souvenirer. Så min mening är att vi skall ta lärdom av dem, för att få en angenämare tur på hojjen.

Att sedan vissa på fejjan var "lustiga" nog och skrev då jag trodde att det var 10km Roberto menade, att de inte ens byter om för 10 km... till dessa kan jag nog bara säga: lite skitäckligt faktiskt! :-D

För att säga något om Touren: Får man vara skadeglad? Flinade faktiskt när Världsmästaren gick i backen. Fy mig, men kan inte låta bli, nästa tanke var - vems fel var det nu då? Han är ju rätt så duktigt och skylla på andra, men kan aldrig erkänna att han själv kanske är vårdslös och sträcker lite väl på gränserna för vad som är möjligt, detta då han går i backen så extremt ofta. Tror inte jag kommer ihåg någon spurtare som är i backen lika ofta som Cavendish.
Annars är det bara att gratulera Lotto Bellisol, vilket tåg Greipel hade där, och vilken siste man i Greg Henderson han hade... de gjorde verkligen rätt varenda en av deras åkare som gjorde segergest, för den där segern var hela lagets inte bara Greipel.
Vi tog en fika på Laxön på vägen hem.. ägg och ansjovismacka och ett wienerbröd - gott!
Ang. min tur i går, så blev det som jag skrev tidigare att inte skulle hända: totalbonk! Var matt i benen redan när jag rullade iväg för att möta upp kompisarna, den förste, Erik, skulle jag träffa på i Mehedeby, och de andra i Älvkarleby. De ville inte riktigt svara, i varenda uppförslut, ja inga branta för det har vi inte här i Tierp, så kände jag riktigt hur kraften rann ur benen. Framt ill Hedesundavägen pendlade farten mellan 34-38km/h .. väl framme vid Hedesundavägen, så var det bara att vända, för under natten (körde även där i förrgår) så hade Svevia haft nöjet att slänga ut ett TJOCKT lager med oljegrus, detta på en väg som för 6-8 månader sedan var helt upprustad med asfalt som var ljuvlig. Undrar vem som fått hjärnsläpp där. I alla fall så blev min runda 105km och de sista 45 km var en plåga, tror träningen från i förrgår satt (sitter) i, då jag hade dubbla cykelpass och ett styrketräningspass (ben och bål).

Idag skall jag ha total vilodag och tillbringa den på stranden, Ha en bra dag ni alla

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: