måndag 6 augusti 2012

Backe hit och backe dit...

Muro di Sormano
Ja alla pratar ju och nämner någon "överj*vla" backe de kört i, även jag brukar ju prata om ett par stycken. Men nu tror jag nästan att jag sett, inte upplevt och jag tror inte jag kommer att uppleva den, backarnas backe.. OK man kan ju inte jämföra denna med Passo del Stelvio, Alp d´Heuz, Mont Ventoux etc. MEN!! Kolla in lutningen! större delen av backen går i 25% för att sedan "knäppa" till och sedan gå ner till 25% igen. Huvaligen!
Den här backen är en av tre större bergspass av årets "Il Lombardia" som går av stapeln den 29 september med start i Bergamo.Coolt faktiskt, resten av bansträckningen ser ni under.
IL Lombardia
Jag hoppas dock nästa år att ordningen blir återställd och att Il Lombardia återigen blir årets sista storlopp, för att sedan gå in i off season och "slappna" av lite innan vinterträningen.

Noterade för övrigt på "Blackies" blogg att hennes kille blev av med medalj och får böta lite pengar för att han inte var med på prisceremonin på NM som gick av stapeln i helgen uppe i Järvsö, trist att de valde att strikt följa reglerna, men jag kände till dem och jag vet också att just på mästerskap är de oftast extra nitiska till att man följer reglerna. Som t.e.x. vara med på ceremonin och att ha klubbtröja på sig när man står på podiet, just den sistnämnda har jag sett att det slarvas med i Veterancupen, och där tycker jag faktiskt utövarna skall skämmas lite för är det någon gång sponsorerna till ens klubb får synas är det just på podiet. Men men.. trist för Torbjörn, men that´s life!

Ha en bra dag,
Hälsningar,
Fritz

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det står ju att backen har en snittlutning på 15.8%. Då går inte största delen av backen i 25%.

Lars Johansson sa...

Arrangören måste naturligtvis ha den officiella prisutdelningen i anslutning till tävlingen om de ska kunna kräva obligatorisk närvaro.