lördag 18 augusti 2012

Börjar ju bli dags att fundera...

"Källis" vinterhoj en CX som verkligen har allt.. (c) kraftwerketsblogg
 ... på hur vinterhojjen mår, eller om man skall skaffa sig nytt?

Hur det kommer sig att man börjar fundera på detta redan är två trådar på cykla.se som gjort att jag tänkte att ett inlägg om vinterhojjar är på sin plats.
MTB som vinterhoj, (c) Cerro på happymtb
En vinterhoj kan se ut precis hur som helst (nästan) enligt mig, den byggs oftast ihop av överblivna delar eller delar som bytts ut från "finhojjen". Eller hur har ni gjort? Man sätter ju inte gärna den finaste gruppen på vinterhojjen som skall slita i snö, vägsalt och annan slask eller?

Var hittar man grejorna då? Ja jag har fått, bytt, köpt och haft kvar i gömmorna när jag byggde min, annars kan man ju leta delar alternativt färdiga hojjar på olika köp & säljsiter. Dock har jag märkt att vissa "crossar" har lite väl högt andrahands värde på en speciell site när man på siter som Merlin cycles, Chainreaction och Wiggle kan hitta prisvärda färdiga Crossar alternativt billiga CX ramar (fr. c:a 2000:-)

För mitt råd är ju ändå att skall man köpa en "ny" vinterhoj så skall man satsa på en CX, OK att det går bra med en MTB, fast det är om man inte är tillräckligt tränad onekligen tungt på vintern.
För mig är vintercykel något ont som måste genomföras, jag vill itne tillbringa hela vintern på trainern eller i en spinningsal. Jag vill ut och känna vibrationerna från vägen eller vilket underlag det nu är.  Dock har jag en gräns för hur kallt det får vara och jag kör inte i kallare väder än -6, detta för att jag inte vill drabbas av förkylningsastma.

Vad tycker ni andra? Hur gör ni? Vad tycker ni om vintercykling?

Bilderna har jag "lånat" från Happymtb under tråden "visa din vintercykel" detta då jag inte har någon bra bild på mitt "härke".

Ha en bra dag, nu skall jag snart ut och köra racer!

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: