måndag 20 augusti 2012

Se upp och tänk efter!

Tänk till!
Efter att idag läste att FK Trampen (cykelklubb i Skåne) fick ställa in sin regelbundna tävling "Skåne 2 dagars" med motiveringen att de fick avslag av länsstyrelsen, kände jag efter ett visst envist arbete mot just en länsstyrelse att jag var tvungen att ringa och kolla lite, bl.a. motiveringen varför de avslagit deras ansökan om att hålla en tävling på allmänna vägar.

Samtalet med Länsstyrelsen
Sagt och gjort jag ringer Länsstyrelsen i Skåne län och blir kopplad till en trevlig och hjälpsam kvinna, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på henne + att en viss dialektförbistring rådde mellan oss. Men i alla fall så berättade hon att det var hennes kollega som handlagt ärendet - Caroline S.
Motiveringen till avslaget var att ansökan hade kommit försent, därför fick de avslag.
Hon fortsatte även att berätta att de under ett års tid berättat för cykelklubbarna i skåne att fr.o.m. nästa år så skulle det ske en förändring när det gäller ansökningstiden. Hon berättade vidare att Länsstyrelserna även har informerat Svenska Cykelförbundet om detta då de ansåg att detta var något som var en viktig punkt.

Vad var det då?
Jo sedan den 1 juli i år så måste man ansöka 4 (FYRA) månader innan loppet skall hållas, detta för att säkerställa rättssäkerheten, d.v.s. då tidigare ansökningstid var 2 månader så skulle helt enkelt inte tiden räcka till om man skulle vilja överklaga ett beslut därav att de ändrade ansökningstiden till fyra månader innan utsatt lopp. FK Trampen ansökte den 6 juli och betalade in ansökningsavgiften den 9 juli. Länsstyrelsen börjar inte arbeta på ärendet innan ansökningsavgiften är betald. Så det var problemet för FK trampen, hade de betalt och ansökt för den 1 juli hade de gått på det gamla regelverket med två månaders ansökningstid, men då de skickade in den efter den 1 juli så så tillämpades det nya regelverket. Attans!

Men hur många vet detta?
Ja det är en stor fråga? Hur många klubbar har fått denna information av sin Länsstyrelse? Har SCF interninformerat om detta? Har svenska cykelklubbar fått den här informationen via SCG/Cykeldistrikt etc?

Att tänka på
Det här regelverket är inget som tillämpas lokalt i Skåne utan är ett nationellt regelverk, d.v.s. alla klubbar runt om i landet som tänker hålla ett lopp, säg den 5 april, måste ansöka och betala innan den 5 januari för att inte få avslag för att de lämnat in ansökan försent.

SlutsatsJättetråkigt för FK trampen att de drabbades av detta, enligt henne på länsstyrelsen så hade de om de ansökt i rätt tid med all sannolikhet fått loppet beviljat då det är ett årligt återkommande lopp. Nu gäller det bara att alla klubbar motar "kalle i grind" och motverkar att det kan bli fel i framtiden för andra + att trycker på och gör sin röst hörd gentemot SCF och distrikten att de måste börja agera mot just Länsstyrelserna och trafikverket, för utvecklingen går mot att det kommer bli svårare och svårare att genomföra motionslopp och tävlingar på allmän väg.

Hälsningar,
Fritz

4 kommentarer:

Catarina sa...

Hej Fritz
Intressant att läsa. Särskilt det där med att Länstyrelsen under ett års tid har informerat cykelklubbarna i Skåne om den ändrade regeln som komma skulle. Vi har arrangerat ett antal cykeltävlingar under det senaste året (två bara under 2012) och varit i kontakt med Länsstyrelsen varje gång. Ingen information om de ändrade reglerna har nämts en endaste gång. Det har inte gått ut någon skriftlig information heller. Första gången vi hörde talas om de nya tidsreglerna var den 31 maj då det publicerades på SCF´s hemsida. För övrigt är de nya tidsreglerna positiva på det vis att vi som arrangerande förening nu bör få besked senast två månader innan tävlingen ska genomföras. Det underlättar ju en hel del att veta att man har tillståndet klart när slutarbetet går igång inför en tävling.
För övrigt skulle jag vilja säga att våra erfarenheter av Länsstyrelsen i Skåne är goda. Vid i princip alla våra ansökningar har Transportstyrelsen yrkat avslag men Länsstyrelsen vägt in både våra och polisens yttrande och gett tillstånd. Men detta ärende har de inte skött snyggt.
Ja vi var sena in med ansökan enligt nya reglerna, men inte enligt de gamla. Vad gör länsstyrelsen? jo lägger ansökan till en semesterledig handläggare. När vi får reda på detta vid kontroll från oss av att ansökan kommit in flyttas ärendet över till en annan semesterledig handläggare som dock ska komma tillbaka tidigare än den första handläggaren. Alltså behandlas vår ansökan först en månad efter att vi kommit in med den och då får vi ett avslag med knappt en månad kvar till tävling. Med tanke på att ansökan inte ens varit ute för yttrande från Transportstyrelsen, Polisen och Lunds kommun så inser vi det omöjliga i det hela och tvingas ta beslutet att ställa in.
Catarina Andersson
Ordförande FK Trampen

Catarina sa...

Sen började de nya reglerna att gälla 1 juni och inte 1 juli som du har skrivit. Kanske var språkförbistringarna som gjorde det:)

Fritz sa...

Hej Catarina;

Kul att ni svarade jag var faktiskt in på er hemsida, men ni hade inget telefonnummer och tyvärr har jag dåliga erfarenheter med cykelklubbar och deras mailadresser.. då de kollas alldeles för sällan, därav att jag inte mailade er.

Som jag skriver så tycker jag tt det är trist att ni fick avslag i år, personligen och nu när jag har låtit det gått några timmar, borde länsstyrelsen varit lite flexibla det första året då reglerna tillämpas, precis som hon på LS sa att de oftast ger godkännande för reglebundna tävlingar.

Men jag är faktiskt ganska säker på att hon sa den 1 juli för hon påpekade tom att ni var bara 6 dgara sena med er ansökan. Så det var intressant att reglerna började gälla den 1 juni enligt er det skall jag kolla upp.

Däremot det ni skriver om att transportstyrelsen yrkar på avslag vid många tävlingar tycker jag är RIKTIGT intreassant och det kommer jag att försöka gå vidare med utan att peka ut några klubbar. För precis som jag känner i ryggmärgen och hur jag tror utvecklingen kommer att bli så kommer det bli svårt att få tillstånd till tävlingar i framtiden.

Även hon på LS poängterade detta med ursäkten att trafiken (bilismen) ökar för varje år och tillslut så kommer det inte finnas utrymme för en massa cyklister på vägarna, fördelen som hon även påpekade just nu som gör att alla (nästan)fortfarande får tillstånd är att tävlingarna körs på kvällar och helger när trafiken är mindre.
Men hur det kommer att se ut i framtiden får vi se. Där har vi ett förbund som borde bedriva lobbyverksamhet mot de olika instanserna med hjälp av RF, för hur många gånger får vi höra att en rallytävling (där de stänger av halva kommuner) får avlsag?

Mvh
Fritz

Catarina sa...

De nya föreskrifterna finns säkert på andra ställen också men jag har hämtat dom på SCF´s hemsida http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_67495/cf_74/TSFS_2012_28_T-vling_p-_v-g.PDF
Verkar som LS har dålig koll själva eller också har de valt att tolka på annat sätt utan att meddela detta också. Men som sagt, det brukar inte vara LS som är "problemet" utan Trafikstyrelsen. Tror det är väldigt viktigt att få till en god dialog med just Trafiksstyrelsen och det är nog inga andra än vi i cykelföreningarna runt om i Sverige som måste göra detta med stöd och uppbackning från SCF. Problemet hittils verkar dock vara att trafikstyrelsen inte vill ha dialog med oss. Vet inte om de är rädda för att få sin världsbild förändrar. För som det är nu verkar de anse att en cyklist är en cyklist oavsett om cykeln framförs till jobbet, festen eller på tävling eller träning. Att de är stor skillnad i cyklistens cykel- och trafikvana, hastiget, ledarövervakning osv. verkar de ha bestämt sej för att strunta helt i.
Om du går in på vår hemsida igen och går in under "Om oss" så finns kontaktuppgifter där. Vi har ingen som bemannar men däremot kollas vår e-post typ ständigt:)