måndag 1 oktober 2012

Bianchiaffären i Bergamo

De flesta av er (många i alla fall) har säkert varit till Bianchi:s butik i Stockholm, men visste ni att de har en i Bergamo också? I fredags när jag var på väg till hotellet för att möta upp Team Androni Giocattoli-Venezuela passade min fru och jag på att ta oss en liten tur inne i Bergamo.

Jag hade förklarat för frugan att mitt främsta mål var just denna butik, detta då jag hoppades att de hade mästartröjan för Italien som Franco Pellizotti tog i sommras.

Entrén till butiken

Inne i butiken

T-shirts, väskor och annat finns också
Snygg display och ännu snyggare med Bäckstedts segergest från Paris Roubaix 2004
 
Dockan längs bort är nu naken

Passa på och vila lite efter alla intryck
I alla fall när vi väl hittade butiken, inte så svårt den ligger i ett av de finare shoppingstråken av Bergamo, fast man måste liksom går runt hörnet för att komma till den. Där inne skiljer det sig rätt så mycket från butiken i Stockholm, som utöver cyklar även har en restaurang- och cafédel, vilket butiken i Bergamo inte har. Där finns det cyklar och kläder, inget mer.
Nya dressen för Team Vacansoleil, de premiärkörde den under Il Lombardia för att hedra Coppi och Gimondi
Jag fick tag på den =)
Men för Bianchifantasten så är det självklart ett Mekka, som vanligt snyggt fixat och cyklarna står snyggt uppställda, och som vanligt är personalen extremt trevliga och hjälpsamma. Jag skulle ju som sagt ha en jersey, och de hade bara en och den satt på en skyltdocka där de visade upp att den italienska mästaren minnsan kör på en Bianchi, när jag förklarade att jag behövde den då jag skulle fixa autograferna från Androni på den så strippade han utan pust och stånk av den på dockan. Hans enda kommentar var "He´s now naked" som levererades med ett leende.

Sådant tyckar man om som kund, har dessvärre varit i butiker där man sagt att man vill ha ditten och datten och de pustar, stånkar och helt enkelt leverar "Det blir problem" om man vill ha något speciellt och kanske hänger i taket, sitter på cykel etc. Dessa ställen återvänder man inte gärna till eller?

Har ni vägarna förbi Bergamo så skall ni självklart besöka Bianchi:s butik där. Ni blir inte besvikna (om ni inte vill ha en cykel av annat märke förstås).

Måste även snabbt ge en rekommendation om SMS Santini:s Outletbutik i Chiassa (Schweiz), denna butik ligger några kilometer från Como:s stadskärna, men då Como sitter ihop med Chiassa i Schweiz är det inga problem att ta sig dit. Denna butik ligger lite avigt till och gatan som den ligger på fanns inte med i min GPS. Men när man väl hittade dit var det mödan värt.

Butiken full med kläder, skor, hjälmar, glasögon etc. och för oss svenskar extra roligt då han som arbetar i butiken har ett extra gott öga till oss svenskar då han i slutet av 70-talet var lagkompis med Tommy Prim och Alf Segersäl. Han pratar vitt och brett om allt möjligt som har med cykel att göra och han har ju själv kört Giro d´Italia och han gav många anekdoter om olika åkare och etapper. Visst ja glömde ju hans namn - Fausto Stiz. Är ni till Como, åk dit och ha en trevlig pratstund och köp något snyggt från Santini, de har priser ungefär 25% under ordninarie butikspriser. Själv köpte jag ett set från Team Vacansoleil.

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: