söndag 7 oktober 2012

Vilken spännande sport !

Fritz resa ner till Italien och Lombardiet runt fick mig att fundera lite kring vilken härlig idrott vi håller på med. Det är ju faktiskt inte bara puls som pressas upp, svett som rinner, nej det finns så mycket mer inom cykel. Jag har själv inte varit på någon större cykeltävling sedan Postgirot var på besök här för ett antal år sedan. Men jag kan tänka mig vilken upplevelse det måste vara att ena dagen se alla dessa cyklister ta sig upp för någon häftig stigning för att dagen efter själv cykla just samma stigning. På riktigt få vetskapen hur brant det är med allt vad det innebär. Kan inte tänka mig att det finns många mer idrotter som man kan få sådan inblick i hur jobbigt det verkligen måste vara.
                                                            
Cykel på elitnivå är ju spännande att följa och titta på. Den taktik och det lagspel som krävs för att nå framgångar i cykel är en sak som höjer spänningen. På ytan kanske det ser ut att vara en individuell sport men ju mer man sätter sig in i sporten ju mer står det ju klart att det ÄR en lagsport på hög nivå. En cyklist kan vara hur bra och stark som helst men utan sina hjälpryttare står han sig rätt svag. Nu kan det ju tyckas att många gör det stora jobbet åt stjärnan i laget men det är faktiskt så att alla har inte det där lilla extra som krävs för att bli en vinnare och det gäller ju alla sporter. Men kan kan man leva på sitt intresse för cykling fast man "bara" är hjälpryttare måste väl oxå vara ett sätt att leva sin dröm, eller har jag helt fel ? Ja ja må vara hur det vill med den saken, för nu var det ju inte det jag tänkte skriva om.
 
                                                       
Just att tolka och följa lagens strategi och taktik under loppen ger en dimension till cykling som få andra sporter kan mäta sig med enligt min uppfattning. Lägger du sedan till vetskapen om den otroliga träning som cyklisterna lägger ned för att nå dit de är, ja då kan man inte bli annat än imponerad av sporten.
Cykelsporten och då framför allt landsvägscykling kan vara mycket stilfull och det är en av sakerna jag gillar med sporten, nästan lite F-1 glamour runt den. Designen på cyklarna, team bussarna, kläderna gör att den som är intresserad av stil ( ja ni fattar vem jag syftar på va ! ;) ) oxå får ut sitt av sporten
                                            
Så oavsett om cykling handlar om träning, avkoppling, teknik, design eller att följa cykelkändisarnas lifestyle så tror jag att det finns något för de flesta i att fördjupa sig lite i cykelvärlden. Att få ut lite mer av cyklingen än att bara betrakta cykeln som ett transportredskap.

Vi ses på cyklarna
Claes

Inga kommentarer: