onsdag 5 december 2012

Jag säger JA ialla fall

Greg Lemond näste UCI president?
Det sista utspelet i efterdyningarna till Armstrongaffären är att nu kandiderar Greg Lemond för att bli UCI:s näste president efter Pat McQiuad. Vad tycker ni om detta? Jag tycker i alla fall att det kan ju inte bli sämre.
UCI och de som styr cyklingen (för de som tävlar) har ju det sista 15 åren visat att de går att köpas, om man skall tro alla anklagelser som dykt upp. Som jag skrev tidigare i ett inlägg om just Amrstrong och UCI så har vi nog inte sett det sista utspelet i den här affären.

Nu får man ju hoppas att nationella cykelförbund går ut och ger Lemond sitt stöd.

Mitt första minne av Greg Lemond var från OS i Los Angeles, jag tycker han hade en grymt cool åkstil speciellt i utförsbackarna, han la sig på överröret, sadeln bakom häcken och hakan på styrtappen, allt för att minimera luftmotståndet, jag kopierade omgående den åkstilen i utförsbackarna, visst att jag fortfarande kan göra så då och då, men då bara i backar som jag är väl förtrogen med. Med åldern kommer rädslan, eller rättare sagt att man har blivit medveten om faror på ett annat sätt än när man var ung och oförsiktig.

Så kom igen, ge Lemond gräsrötternas stöd och håll tummarna att Pat försvinner.

Vad annars? Kul att en triatlet fick bragdguldet, även om jag själv inte är ett fan av den grenen så innehåller den ju en tredjedel cykel så man kan ju glädjas åt hennes framgångar under året.

Team Sky ryktas tappa ytterligare en åkare, Rogers är visst på väg till Saxo-Bank Tinkoff, motiveringen är visst att han gillar inte vad som händer i Team Sky.

Såg på en blogg där Viktor frågade sig om man som lång cyklist har en massa nackdelar mot en kortare dito, nu kollade han lite och jämförde några proffslags cyklister för att få fram en snittlängd på cyklisterna och han fick fram att de hade några cm över genomsnittet. Kul läsning, men som han skriver han valde nog de "längsta" lagen, däribland Vacansoleil som har ett stort gäng åkare över 1,90, hade han i stället valt typ tre italienska lag så hade nog snittet var ett antal cm under genomsnittet för oss män.
Utan att kolla så är nog snittet på längden hos t.ex. Team Androni Giocattoli-Venezuela runt 1,70, hos Lampre likaså. Frågan var i alla fall vi långa (själv är jag 1,92) är sämre än korta cyklister. Vad tror ni?

Ha en bra dag i snöyran!

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: