fredag 7 december 2012

Trodde aldrig...

... att man skulle sitta och vara nojig över något som en knöl i ett bröst, man levde ju i villfarelsen att "Det händer inte oss". Men ack så fel jag hade. För en tid sedan hittade min fru en knöl i ett av sina bröst, den var helt klart en främmande föremål där. Blev ju en svettig period för oss, mest för frugan men även för mig.
Våra barn var lyckligt ovetande ända fram till det var dags för operation, som nu har skett. Vi var på ackis (Uppsala) igår och de tog snabbt bort det främmande. Det slog mig att det var lite löpande band där inne, ofattbart att det var så många som opereras varje dag för knölar i bröstet, bara igår var det 4 på fm och 4 på em som skulle få knölar bortopererade, vissa godartade men vissa elakartade.

Om frugans var elakartad får vi definitivt veta om ett par veckor, eller så ringer de tidigare, men efter biopsi så trodde de att den var godartad. Men hur många tjejer låter det gå för långt? Kollar tjejer sin bröst regelbundet? Mitt råd är kolla och åk in till sjukhuset hellre en gång för mycket än en gång för lite. Ett gott råd!

I samband med detta så sökte jag för en tid sedan sponsorer för att väcka frågan runt forskningen för cancer och bröstcancer speciellt. Tyvärr gick det inte så bra som jag hade hoppats på. De som jag redovisade tidigare var de enda som ställde upp.. OK jag har inte suttit och ringt hela tiden, men jag trodde ändå att någon skulle vara intresserad. Jag hade tänkt starta imorgon från Smygehuk och om en 7-9 dagar senare gå i mål i Luleå. Varför nu kan man ju fråga sig, min tanke var att de flesta insamlingarna sker på sommaren när vi cyklister har det bra på hojen, men de som har cancer eller annat som man samlar in pengar till har det året om, den tar inte semester bara för att det är vinter, julafton, nyår eller andra högtider.
Skillnaden till andra insamlingar var att pengarna skulle oavkortat gå direkt till forskare, har kontakt med Uppsala Universitet, och inte ta svängen via en stiftelse (oavsett) som skall ha sin del av kakan. Tror inte de som skänker pengar tänker så mycket att för varje hundralapp de ger,så går 15-25:- till att betala löner och snygga kontor i centrala Stockholm + andra omkostnader. OK det är ju bra, men tänk att vissa stiftelser får in runt 50mkr per år, varav 7,5-12.5mkr stannar i stiftelsen. Vore väl bättre att det gick till forskning än lokaler och löner eller?

Till sist, frugan mår efter omständigheterna bra och är hemma men har lite långtråkigt. =)

Hälsningar,
Fritz

2 kommentarer:

Unknown sa...

Aldrig kul att läsa sådant här, men det är bra att du tar upp det för det behövs pratas om det.

En sak som också glöms bort är vi män och den prostatacancer vi kan drabbas av. Pratade med en på Cancerfonden på en konferans jag varit på om varför det inte görs några insamlingar till forskningen för detta. Svaret var att de försökt med bl.a. mustaschkampen, men det fanns inget intresse för detta. Kostigt tycker jag då 10000 män får denna diagnos varje år och 8000 kvinnor får diagnosen bröstcancer.

Cancerfonden har annars en sida där man kan skapa en egen insamling, men du kanske inte ville gå genom dem som du skrivit om i inlägget?

http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-oss/Starta-insamling/

Ha en bra helg och hoppas att din fru blir frisk och kry snart! Oj vilken lång kommentar det blev =)

Katja sa...

:( Så tråkigt att läsa. Hojta till om du behöver med PR-hjälp för något (dvs. spridning via blogg el dyl). Håller tummarna stenhårt för att frun din frisknar till. Kram! //Katja