måndag 27 maj 2013

Grattis Nibali + lite till


Ja så här dagen efter är det ju bara att gratulera Nibali till segern på Giro d´Italia. grymt gjort av  Astana och ett stort grattis till Kessiakoff som får vara med ett vinnande lag.

Ang. VR och prissättningen av "En Svensk "Klassikers" motionslopp, jag skrev ju och berättade vad Lidingöloppet MTB och VR etc kostar, jag skrev även att det verkar som om de kommi överens om att deras lopp skall kosta över 1000:-/lopp. Jag hade fel där, det finns ett undantag och det är Vansbrosimningens cykellopp som de har tillsammans med ett känt cykelmärke. Deras lopp kostar "bara" 600:- OK fortfarande en bit över vad ett normalt lopp kostar men ändå en bra bit under de övriga loppen som arrangeras av " En Svensk Klassiker".
Jag skall på söndag (2:a juni) köra ett lopp i Estland "SEB 32. Tartu Rattaralli" 135km och grundpriset för det loppet är 30 euro, som hittat med andra ord. http://www.tartumaraton.ee/16-11-2013-seb-32-tartu-rattaralli

Angående "En Svensk Klassiker - (ESC)" är det något som vet hur det har gått för dem efter att de stämt Malmö Klassikern? De fick ju frispel och började hota alla arrangörer som har klassiker i sitt namn för "varumärkesintrång" utan att de ens äger varumärket, de hänvisar till den långa traditionen av att de använt sig av just ordet "klassiker" . Vad jag tycker om deras stämning har jag uttryckt i en blogg för länge sedan, men det visar ju än en gång mina tankar om att de tror att vi skall inbilla oss att de är "föreningar" som arbetar för sportens bästa, varför då hålla på och stämma andra föreningar som råkar kalla sitt lopp för "Klassiker/klassikern" etc? ESC borde kanske försöka stämma Vattenfall för sitt lopp i Hamburg "Vattenfall Cycleclassic" :D
Vi har ett annat exempel i Sverige och det är CykelCity som på något vis, och en viss inkompetens hos en handläggare på PRV, lyckats varumärkesskydda ordet "Gran Fondo", när jag talade med PRV om detta och förklarade för dem att Gran Fondo är en tävlingsform/disciplin och det är konstigt att de i detta fall kunde släppa igenom detta. De skyllde då på att de kan inte ha koll på allt, då frågade jag dem - Använder ni Google??" Diskussionen om Gran Fondo kom upp då jag hade problem med ett annat ärende när det gäller varumärkeskydd. Nåja det är bara att gratulera CykelCity, fast det är trist att inga andra kan ordna den formen av lopp utan att be CC om lov först.

För övrigt är det synd att jag har fått så få reaktioner på auktionen om Emma Johanssons signerade tröja, men det kanske inte finns något intresse för en sådan jersey?

Ha en bra dag,
Fritz

Inga kommentarer: