måndag 10 juni 2013

Vet ni hur svensk lag definierar en CYKEL


Ja jag är ju med i en grupp på fejjan där vi diskuterar cyklister vara och inte vara i trafiken, tycker jag ser en viss tendens att de förstår oss "trikånissar" (deras beteckning på oss) som är ute och tränar, även om de "hatar" när vi ligger i klunga. Jag kan ju iofs förstå dem när de hackar på de som pendlar till jobbet på hoj, för där är det djungelns lag som gäller. Har ju själv suttit och svurit ve och förbannelse över studenter i Uppsala som verkar tro att de kan göra vad som helst då de sitter på hojen, men det har jag ju skrivit om förr.
Dock så borde iaf studenterna i Uppsala lära sig att företrädeslagen för GÅENDE inte gäller cyklister, om de inte kliver av och går över vägen. Cyklar de är de som vilket fordon som helst och har stoppplikt och lämna företräde (även om det diskuteras om att införa samma regel för cyklister).

Dock och nu till det spännande, administratören på sidan la ut en länk om vad som definierar en cykel enligt Svensk lag, och jag blev lite häpen, för uppenbart bryter de flesta av oss mot lagen.. Uj uj. Polisen kan ju börja med att ställa sig vid brohuvudet på Drottningholm, eller varför inte en bit från Teamsportia i Uppsala, då kan de dela ut ett gäng böter, då vi, de flesta, kör fortare än 20km/h.

Kul läsning oavsett.

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
Cykel              1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp-
                        eller vevanordning och inte är ett lekfordon.

                        2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller
                        vevanordning som är

                        a. inrättat huvudsakligen för befordran av en
                        person,

                        b. inrättat för att föras av den åkande, och

                        c. konstruerat för en hastighet av högst 20
                        kilometer i timmen.

                        3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller
                        vevanordning om elmotorn

                        a. endast förstärker kraften från tramp-
                        eller vevanordningen,

                        b. inte ger något krafttillskott vid
                        hastigheter över 25 kilometer i timmen, och

                        c. har en nettoeffekt som inte överstiger
                        250 watt.

För er som funderat varför kläderna från TEC Components inte finns på deras hemsida än så beror det på den mänskliga faktorn och lite otur, dock har jag fått information att det kommer ut på deras hemsida om ca 2-3 veckor. I´ll let you all know when!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ha, så du kör el-cykel Fritz

/Peloton

NLC sa...

Exakt, det är bara under punkt 2 (eldrivet fordon) och 3 (elassisterat fordon) som det är fartbegränsning.

Annars kan man lika gärna börja raljera om att cyklister inte får vara starkare än 250 W nettoeffekt