onsdag 26 juni 2013

Viktigt att tänka på!


God morgon i regnet! För visst regnar det hos dig också? Här vräker det ner och att köra LVG idag är inte att tänka på, eller jo kanske. men faktiskt skulle jag nog föredra en tur på Cross (om jag hade en) eller MTB:n. Vi får se jag har ju annat att tänka på idag. Kommer till det längre ner.

Tänk efter före!
Jag nämnde detta som hastigast i ett inlägg tidigare, men nu när det är semestertider och du/ni gärna drar iväg på olika aktiviteter, både hemmavid och längre bort. Att tänka på när du gör det är att försöka undvika göra statusuppdatering eller andra former av inlägg när du berättar hur kul / skönt etc när ni är borta på dessa aktiviteter, för vad ni också berättar är att ni just nu lämnat ert hem helt utan tillsyn, detta speciellt för er som bor i hus - men tyvärr är inte lägenheter helt fredade de också.

Hur kan de få infon?
De flesta tänker, jamen jag har ju bara så att mina vänner kan se mina inlägg, det har jag också - trodde jag till alldeles nyss! FB t.ex ändrar med jämna mellanrum inställningarna, det slog mig efter att folk som jag inte var "kompis" med på FB helt plötsligt kommenterade inlägg på min sida. Det j-kliga är att de har gjort om sidan på sekretessinställningarna så jag vet fortfarande inte om jag har dolt inläggen från "icke" kompisar. Men även om du litar på dina polare till 100% så kan de har kompisar som du inte har en aning om vilka de är, eller deras kompisars kompisar, kanske är värsta "buset" I alla fall så kan information som ni inte till skall komma ut vara helt synliga för "icke personer".

Vi vill ju alla...
Ja jag och många av er som bloggar, visar ju gärna upp ögonstenen som står i garaget, källaren etc. Många visar ju upp vilken fin kamera, ipod, ipad etc som ni köpte för inte så länge sedan, om sedan "tjyven" vet om det så vet de ju också vad de skall leta efter.

Vad göra!
Om du promt vill skriva något på t.ex. FB så kan du under inställningar stänga av funktionen "platstjänster" (Iphone) och där välja FB, då ser ingen var ifrån du gjorde inlägget, vilket annars står i statusuppdateringen "alldeles nyss i Tierp... " Checka inte in på favoritrestaurangen i London, Paris, Milano or what ever. Vänta med att lägga upp alla de där fina bilderna som du tagit under resan till att du kommer hem.  Nu när vi var i Köpenhamn på Midsommarafton så gjorde vi precis så, för hade vi inte gjort det, så hade vi talat om för hela världen att "Japp nu är vi 900km hemifrån - kliv på"

Ett annat råd är att ta ett snack med grannen och be dem ha kolla på ditt hus, lägenhet medans du är borta, ha gärna timer på några lampor i sovrummet, vardagsrummet (inte bara en lampa) etc. så att det ser ut som att folk är hemma. Du kan också prata med posten så att din post inte delas ut under tiden du är borta, annars är en knökfull brevlåda ett bra tecken på att "de är inte hemma".

Det händer!
Det brukar ju stå om sådant i tidningarna titt som tätt, och det är bra att folk påminns om riskerna, även om man är godtrogen och tänker "det händer inte mig" så kan det göra det, bättre att vara förutseende och göra allt för att undvika misär och tråkigheter - Väl?
Ett försök till vaxning förra året
Vad var det jag skulle göra?
Ja huva! Var ju iväg förra veckan till en salong för att vaxa benen, dock tyckte hon att det var för kort, så hon gav upp efter ett underben, med orden "vi försöker i nästa vecka istället" .. Så om en liten stund är det dags, jag hr ju skämts de sista 2-3 veckorna då jag har varit tvungen att låta det växa ut en bit, annars tar ju inte vaxet. Har ju helt ledsnat på att raka benen, måste göra det minst var tredje dag, och har man bl.a. ett lårmått på 69cm i omkrets så tar det lite tid. Men nu så, nu kanske jag slipper det i ett par veckor! Lid med mig, och du som egentligen inte skall läsa det här, resten av min familj är kvar hemma :D

Ha en fortsatt bra dag,

Hälsningar,
Fritz
 

Inga kommentarer: