fredag 13 september 2013

Det är något som inte stämmer i Team Sky!

Yates och Brailsford
Har återigen läst kritiska röster om Team Sky, vilket förvånar mig till en viss del, men samtidigt inte. Varför det förvånar mig är att till en början var det bara lovord och superlativ över laget, men sedan började det visst gnissla i maskineriet. Till viss del började det med USADAS rapport om Armstrong, då några fick lämna laget efter deras nolltolerans, som ni även kan läsa om i Marcus Ljungqvist eminenta bok, men sedan har man sett viss kritik från Cummins (nu BMC), Cavendish var ju kritisk, men det berodde väl på att det fanns några andra större stjärnor än honom och för en person med stort ego är det marigt att dela med sig av kakan. Varför det inte förvånar mig är just att det befinner sig ett antal stora egon i laget, vilket nästan är ett måste för att lyckas bli så bra, och när de hamnar i samma hönshus så blir det lätt irritationer om diverse spörsmål.

Sky, Texanen etc
Dock efter intervjun med Sean Yates, så har nog laget större problem än så, han sågar ledningen totalt. Till viss del konstigt då han var en av de som var med och byggde upp laget och dess ledning tillsammans med Brailsford. Men sedan säger han även att det finns ingen cyklist i laget som vet vad cykel egentligen handlar om. Där tycker jag nog han hoppar i galen tunna. Eller?
Visst att det kanske finns killar där som inte förstår riktigt vad de gör där, men att sedan säga att t.ex. Geraint Thomas, Chis Froome, Bradley Wiggins m.fl. inte skulle veta vad cykel är, tror jag bara gör Yates sig själv en björntjänst. Vad jag menar är att tidigare har han ju haft stort förtroende och fortfarande är det många lag som vill ha tillbaka honom in i sporten och erbjuder honom olika funktioner i lag, men då han visst drabbades av olika fysiska åkommor (två strokes och en pacemaker) vilket gjort att han valt at helt lämna sporten. Lägligt så lämnade han sporten i samband med USADAS rapport, och då han har ett förflutet som lagkompis med en viss texan så spekulerades det vilt om det var rapporten som var orsaken till avhoppet. Med två strokes i bagaget så förstår jag att han vill ha lugn och ro runt om kring sig.

Mer grodor som hoppar
I samma artikel så försvarar han den där texanen, och säger att han är nog den främsta cyklisten sporten har sett. Dock säger han även att Froome är ett fenomen, och att Froome kommer att bli väldigt svår att slå i den närmsta framtiden, även detta får han till att vara fel då han önskat att Froome skulle ha någon spricka i fasaden, vad jag tror han menar är att om det går att slå honom så motiverar det fler att träna och tävla emot honom.

Bittert
Varför sågar Yates sin forna lag så hårt i intervjun? Ja varför kan man ju spekulera i och mina spekulationer är nog att det finns nog något i bagaget som vi inte känner till och han hade nog önskat att vissa hade stått upp lite mer för honom, istället så har han nu hamnat i skymundan och lever en anonym tillvaro, vilket för många som befunnit sig i rampljuset har svårt att acceptera, så Yates är helt enkelt bitter på sporten i sin helhet, det är vad jag spekulerar är orsaken till hans negativa attityd till Team Sky och vissa åkare.

Vad tror du??

Ha en bra dag

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: