måndag 16 september 2013

Ooops!


Oops Nr 1
Hoppar runt som vanligt på olika sidor på morgonen, vill ju se vad som har hänt under gårdagskvällen och natten. Gissa om min förvåning när jag kommer till www.velo.se och noterar att sidan har blivit hackad. Man möts av en animerad bild som talar om att sidan blivit hackad av en Mr WarninG.

Trist för Velo, men det är väl så att man tycker väl inte att en sida som handlar om cykel skall behöva ett bättre skydd, men uppenbart så lockas hackare inte av innehåll på sidan utan mer för att bara visa att de tagit sig in.

För de som kör sina egna sidor kanske det är bra att ha en bra backup på sidan så att när/om det händer så kan man snabbt ta bort hacket och lägga tillbaka sina filer. Alternativt en bra brandvägg.

Oops Nr 2
Tjejerna har ledsnat, tom så mycket att det blev en nyhet på expressens nätsida. Under etapploppet i Toscana så var visst säkerheten så dålig att de större utländska lagen valde att inte köra sista (3:e) etappen, de som stannade kvar var de italienska lagen förutom ett finskt och ett amerikanskt lag.
Om alla i cykevärlden nu väljer att peta bort den sittande presidenten så kanske det blir förändring, men tyvärr lyfter jag ett varningens finger att jag inte tror det kommer ske någon förändring från toppen, de lovar mycket inför val. Men om det sedan bli något efter.. det återstår att se, jag tror förändringen måste ske från botten så att toppen förstår att nu räcker det, men återigen tyvärr så tror jag inte det räcker med att tjejerna protesterar, de behöver sympatistrejker från killarna annars vaknar inte UCI. Eller vad tror ni?

I eftermiddag kommer jag med en rolig sak, håll koll på sidan.. den presenteras runt 17:00 och den är unik, möjligheten kommer endast här på www.cykelbloggar.se

Hälsningar,
Fritz

1 kommentar:

Erik Johansson sa...

Nej, brottslingar lockas av att kunna hacka sidor i smyg så att det inte märks något, jag gissar att du litar mer på en PDF från www.velo.se än www.NSA-hack-site.com. Om du tankar hem filer från en hackad site så är det mer eller mindre troligt att din dator också blir hackad.

Så ja om det verkligen är så att Mr Hawk och Warning bara hackade för att utföra en samhällstjänst, så gjorde de något bra.

Lite larvigt att stänga ner hela sidan dock. :-/