måndag 4 november 2013

Försvinner Riis från cykelsporten nu?

Bjarne Riis Foto (c) SvD
Flera nyhetssidor har under helgen rapporterat att Tinkoff, ogliarken från Ryssland, vill köpa Saxo Banks worldtour licens och med detta även laget av Riis. Än så länge är inget bekräftat, fast personligen tycker jag att det kommer det lite väl lägligt efter Rasmussens bok som kommer ut i dagarna.
Jag börjar se ett litet mönster i det hela, jämför affären med Armstrong, det sipprade ut lite till en början för att sedan forsa fram erkännanden och till slut även med Armstrongs erkännande, kommer vi få se något liknande från Riss? Skulle inte tro det, han tar nog kulorna och försvinner sedan från scenen, det är jag fullt övertygad om.
Ang. Riis, jag skrev för några dagar sedan om just honom och hur de flesta troligtvis redan skapat sig en uppfattning om honom. Jag har en egen åsikt, men en polare och jag satt och diskuterade "fenomenet" Riss för ett par dagar sedan, och en sak konstaterade vi att det har varit en uppsjö av duktiga cyklister under hans vingar, men efter de lämnar honom så uppvisar det oftast en skugga av sitt forna jag. Slump eller av andra orsaker.. ja där får ni återigen skapa er en egen uppfattning.
Åkare som varit grymma under hans vingar är: Schleckbröderna, Cancellara (visst bra än, men inte så bra som under Riis välde) Basso, Hamilton, Sastre + ett gäng till. Det enda undantaget som jag hittat är Contador, och jag vet att jag "försvarade" honom då de hittade de där 5 picogrammen. men det var mer hur det gått till. Men vette tusan om jag inte hade fel ändå, för Contador visar ju inte ens upp en skugga av sitt forna jag, skuggan cyklar ju tom ifrån honom. Varför? Ja det kan man ju fråga sig
Sedan till lite roligare nyheter, Janne J som är ute på en 1000 km runda för att samla in pengar till barn i Afrika startade 05:00 i morse och har 360 km kvar. Nu gäller det att alla stöttar honom å hans väg. Kör hårt Janne!

Vad tycker ni?

Hälsningar
Fritz

Inga kommentarer: