onsdag 20 november 2013

Tragiskt och skrämmande på samma gång, men det går att förändra!

Avalo L och Emma K kom och hälsade på lokala klubben och dess ungdomar (2009)
Ja ni vet att den sista tiden har jag tjatat om att vi skall ge till ungdomscyklingen, eller nä inte ge men i alla fall bidra till ungdomscykling, juniorer och landslag. Jag har haft många intressanta diskussioner om detta med flera, och det slog mig när jag pratade med en mycket cykelkunnig person i Sverige, likaså med mycket makt över oss cyklister hur illa det egentligen är bland ungdomscyklingen, visst att det finns undantag, det finn det alltid. Nästan oavsett vad det än är.

Men, det som är riktigt skrämmande, och detta är något jag även har fått av min fru som är studie- och yrkesvägledare, är hur tidigt ungdomar som vill satsa på sin idrott slås ut från systemet. Jag tror nästan att jag kan säga att fotboll och hockey är värst av alla sporter, sticker jag ut hakan för mycket nu? Är det kanske gymnastik som är värst? Nåja, inom fotboll och hockey så petas du runt tolvårsåldern. Håller du enligt din tränare inte måttet när du är tolv år så passeras du ut till höger och oftast så slutar killens alternativ tjejens dröm där. Det finns säkert undantag där personen i fråga får lite jävlar anamma och skall visa sin tränare att denne hade fel, men med handen på hjärtat så tror jag att de är få som har den styrkan och stöttningen hemifrån så att de kan göra det. 

Inom cykel är det oftast lite annorlunda. Där visar de oftast runt junioråldern om de är något att "hänga i julgranen" vilket är 16-18 år, så vad händer med de som fasas ut från sitt hockey resp fotbollslag? Ja jag kan tänka mig, och vet också genom min fru, att vissa barn, ja vi snackar barn här, blir ju knäckta för livet, man kan ju bara föreställa sig vilken traumatisk upplevelse det måste vara för barnet att få höra att de är inte bra nog eller att de inte duger. Huvaligen! Där måste jag säga att de där tränarna som "fasar" ut dessa barn, måste faktiskt ha något fel i huvudet, OK OK starka ord, men jag, som far till tre, blir heligt förbannad när jag bara tänker tanken. I alla fall, ett barn vid 12 år är absolut inte färdigutvecklad (fysiskt) och de kanske fortfarande har lite problem med motoriken, men det kan ändras bara över en natt eller ett par månader, hormoner is da shit i det här fallet. Så den som de petade runt 12 års åldern kanske är ett fysiskt fenomen när de når åldern 16-17 år, tror ni denna kille/tjej har lust att satsa på en sport efter att ha blivit petad några år innan, med orden "du är inte tillräckligt bra"?
Tre glada guldmedaljörer
Där tänkte jag att vi inom cykel kan göra något, vi pratar om att det inte kommer några ungdomar till våra träningar eller evenemang som klubben eventuellt anordnar, jamen har ni sökt upp dem? De kommer inte frivilligt (undantag finns) till oss, vi måste söka upp dem! Så min tanke är att lokala cykelklubben tar kontakt med lokala hockey/fotbollsklubben och lyssnar med dem hur de gör, när "fasar" de ut sina ungdomar etc. och då skall vi (klubbarna) be om att få vara med och försöka fånga upp dessa ungdomar, vi kan använda superlativ som "Du kommer att kunna bli en grym cyklist, "Hockey/fotbollsspelare är grymma cyklister", "Du har redan konditionen", "Det kommer bli en piece of cake"etc etc. I samband med detta kanske någon duktig videoredigerare kanske kan göra en film om cykel på fem minuter, där man får se proffsen stångas i spurten, kraschar, jagar ikapp en klunga (a´la Cancellara) sliter och stretar upp för en backen, när Nibali slänger sig ut för Alp d´Huez etc. bara för att vissa att cykel är en ball och tuff sport. Absolut inget där man bara "nöter däck på asfalten", en film med liknande men mot MTB vore också bra, men där kan jag inte namndroppa lika bra =)
Min dotter året hon blev klubbmästare i Fredrikshof IF CK (Nyb/F) 2009 - Självklart på en Bianchi ;)
Dock kostar ju cykel lite, men är det hockeyföräldrar så kan man ju peka på att utrustningen de måste köpa varje år till sitt barn är en schysst instegscykel för deras barn, kläder kan de få subventionerat av lokala klubben, likaså startavgifter, licens etc. Alternativt! Då det nu för tiden för klubbar är så att vi måste beskattas på vinsten som en klubb gör efter sitt motionslopp och andra arrangemang varför inte minska vinstskatten (som går tillbaka till staten) och köpa in ungdomscyklar, det behöver absolut inte vara dyra kolfiberhojar, en schysst aluhoj, med en 105 grupp duger absolut till en början. Då har man minimerat utgifterna initialt för föräldrarna + att man utvecklar klubben samt att man minimerar återbetalningen till staten + det viktigaste man gör fortfarande att ett barn tycker det är kul att sporta.

Vad tycker ni? Kommentera gärna

Hälsningar,
Fritz

3 kommentarer:

Reportagebild sa...

Idén är fin men jag tror faktiskt inte det fungerar av främst tre skäl.

Först och främst så skiljer sig hockey och cykel så pass mycket som idrotter betraktat. Jag vet att cyklister tycker att lvg-cykling är en lagsport men i jämförelse med hockey så är det en individsport. Detsamma gäller i stora drag träningen även om man cyklar tillsammans. Hockey och cykel lockar helt olika typer av människor och jag tror inte det har med "tuffhet" att göra.

Det andra är att barn i stora drag väljer idrott utifrån vad kompisarna pysslar med. Vilket gör det hela till lite självsnurrande när man väl fått in lite kids i verksamheten.

Slutligen tycker jag inte att cykel ska bli nån slags tröstverksamhet för folk som blivit petade av korkade föreningar.

Om jag ska komma med egna förslag så är det klassiskt rekryteringsarbete i skolorna. Skolor har nästan alltid nån slag cykeldag där man borde kunna snacka in sig och få visa upp sin förening. Låt klubben köpa in några lånecyklar så att kids kan få komma och prova på lvg. MTB/BMX har ju nästan alla kids ändå ifall de har en cykel.

Rekrytera hos den lokala skidföreningen. De behöver nått sätt att utveckla konditionen under barmarkssäsong. Kanske upptäcker de att cykel är roligare.

My five cents.

Trevlig blogg för övrigt, skönt att se att man inte är ensam om att vara lite kritiskt till diverse cykelverksamheter.

Fritz sa...

Halloj,

Kul att du kommenterade. Visst håller jag med om till viss del ang det du skriver. visst skiljer sig hockey från cykel, vad jag menade är att hockeyspelare brukar vara bra cyklister (rent konditions/styrkemässigt) men sedan måste de ju självklart lära sig vad det innebär att bli en bra cyklist.

Jag tror redan många skidåkare cyklar på sommaren, så är det hos oss i alla fall, det kanske skiljer sig i andra städer/byar. Så självklart skall man även titta på dem.

Jag vet också att där jag bor så hr klubben försökt med att medverka på olika skolors aktiviteter bl.a. cykeldag etc. men det har tyvärr inte gett något resultat. Men skam den som ger sig. =)

Absolut att barn följer vad deras kompisar gör, men vad jag menade är att i det här fallet så kanske kompisarna blir kvar i laget, medans den tredje i platsar, det är denne vi måste försöka fånga upp.

Stort tack för att du gillar min blogg, sådant värmer!

Med vänlig hälsning
Fritz

Reportagebild sa...

Så lite så. Hockeyspelare funkar nog till det mesta eftersom de är så allmäntränade i fysik. I synnerhet när de är unga.

Men jag bara tänkte på hur jag var själv när jag var liten. Som alla andra spelade jag fotboll, blev sjuk var borta ett år eller nått och kom aldrig in i laget igen. Det var först långt senare som jag fattade att jag nog inte var en lagidrottare alls i den meningen. Jag är en tjurskallig typ som gillade simning, fast jag tålde inte klorvattnet så det sket sig. Samt att jag vart sjuk och var bort två år tror jag så det var ju kört det där med simningen också. Sen vart det aldrig nått annat, cykel var jag intresserad av men hade aldrig råd att köpa en cykel som gick att träna på.

Det tog 20 år eller nått innan jag köpte en vettig cykel och nu är jag rätt nördig på cyklar. Fast nu är det ju för sent för att satsa på nått annat än att motionera på dom.

Få se om vi ses på Skandis kanske, jag har en nyinköpt räser som jag väl skall använda mellan varven när det inte är MTB som gäller.

MVh
Freddo