onsdag 6 november 2013

Vad tror ni, är det dags att se över vinterhojen?


Det gäller att klä sig ordentligt, här under en kall och eländig runda förra året... snygg? Nä!
För många av oss så slutar ju inte cykelsäsongen bara för att löven försvunnit från träden och att det blir vitt och isigt på vägarna. Många tycker ju att det är lika kul att hoja fast att det är vinter. Jag tycker väl inte att det är så där jättekul, men det är ju bättre än ingen cykling alls, och man vill ju röra på fläsket även på vintern.
Många kör ju hårt i spinningsalarna, och visst att jag gör även ett besök då och då i en liknande sal, socialt och skoj, även om jag oftast kör min egen grej, långa stående intervaller t.ex. Annars nöter man trainern från och till, fast den maskinen tror jag hin håle skapat bara för att j-as med oss cyklister, det är ju så mördande tråkigt, trots bra musik och varmt och gosigt hemma.
Även frugan nöter racern trots is och snö

Med vinterns intrång och att vi nu har vintertid på klockan så är ju cykelpassen förpassade till att genomföras enbart på helgerna, jag är ju en av få som är förunnad att kunna cykla på dagtid, jag har min fritid på förmiddagarna (har en funktionsnedsatt dotter som kommer hem efter 13:00) och det gör att jag kan nöta asfalt så länge det går, för att sedan ut och köra på fina grusvägar, trots att jag föredrar att köra i kort kort, så har jag bra vinterkläder (tack för det M Ljungqvist) som står emot bra många minusgrader. Dock är jag rädd om strupen och vill inte dra på mig förkylningsastma a´la skidåkare så jag har en nedre gräns på -6 om jag skall ut oh hoja. Än så länge har vi inte några sådana otrevliga nivåer på termometern, men det är ju bara en tidsfråga innan det blir kallt och eländigt.
Racer så länge det går
Därav tänker jag imorgon ge min vinterhoj lite TLC d.v.s. tender love care, den har varit försummad sedan i mars förra året och jag tycker den har slokat lite med styret, men efter imorgon så skall den skina och vara glad igen. Till skillnad från tidigare år så har jag nu 3 vinterhojar, två MTB och en Cross, därav att man kan vara lite ombytlig när man skall ut.

Hur ser din vinter ut, spinning, trainer, testcykel eller kör du ute? Skriv och berätta så andra kan bli inspirerad.

Ha en trevlig kväll

Hälsningar,
Fritz

3 kommentarer:

Katja sa...

Råkade köpa mig en mtb igår så då får det väl bli den man nöter snövägarna på i vinter!

Unknown sa...

29" MTB med Soumi extreme 294 tar mig fram genom vintern.

/Elias

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.