fredag 13 december 2013

Skydda det viktigaste på flera sätt !

Jag har ju skrivit ett par inlägg om att skydda din mobil och dina händer när man är ute på en tur.
Nu på vintern är ju olika former av skydd väldigt viktiga, och vad är då inte att man skall skydda det viktigaste, d.v.s. sitt eget huvud.
Jag med buff från Alessio Bianchi
Jag använder olika former av skydd beroende på hur kallt det är, idag tex. när det var rätt så många plusgrader räckte det med en buff och en cykelkeps. Men när kvicksilvret kryper ner under noll och visar en 5-6 minus så krävs det tyngre artilleri för att skydda skallen, nu har jag ingen tabell men är det en -5 och man hojar i en 25 km/h så är det ju ett gäng grader kallare än vad termometern visar.
Om jag skulle en kvalificerad gissning så är det nog runt minus 15-20 med fartvinden.

Men i alla fall, är det minus så är det för mig självklart att använda mig av en hjälmmössa tillsammans med buffen, buffen använder jag mer för att skydda öron, hals och kinder. Mössan är för att hålla hjärnan någorlunda alert d.v.s. varm och gosig. Dock fick jag se en produkt från TEC som jag måste slå till och köpa in, jag har ju testat de s.k. rånarluvorna tidigare, men dessa har jag inte riktigt varit kompis med då jag har tyckte de varit för tjocka, men den här från TEC ser ju grymt trevlig ut.

Utöver att hålla skallen varm så måste man ju även skydda ögonen, att förfrysa dem eller att bara låta dem dra på sig all kyla tycker jag personligen är bara dumt. Även om det inte är soligt så kör jag ALLTID med glasögon när jag hojar, fast på vintern kör man ju inte så ofta med mörka glas, gula eller helt genomskinliga är det bästa, enligt mitt tycke.
Min väldigt sköna Quadrigahjälm från TEC (Som även Androni skall köra med 2014)
 
Jag med buff från Posten, hade här synat backen extra noga (vurpat)
Som toppen eller pricken över i så skall man ju ha en halvrymlig hjälm eller en hjälm som man skall ställa om innermåttet på rätt så bra, man måste ju få plats med mössa etc under hjälmen, klämmer det så blir inte turen allt för skoj efter en 30-40 min. Min Quadriga har den egenskapen. Grymt trevlig. Skall jag titta på en annan av mina hjälmar så har Soumy Kask hjälmen liknande egenskaper.

Hur gör du under vinterhalvåret?

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: