måndag 2 december 2013

Vad är bekvämast?


Nu när det är vinter och de flesta av oss har börjat använda oss av våra MTB:s eller Crossar så måste man ju tänka om när det gäller däcktryck. Att peta i 8kg tryck i däcket som man har i ens LVG däck är absolut inte att tänka på.

Nu skall mina riktlinjer absolut inte anammas då jag ABSOLUT inte är en stig eller off trial åkare, jag kör mest på fina grusvägar eller asfalt även med MTB:n och crossen, för mig är dessa maskiner ett nödvändigt ont bara för att det är just vinter. Jag kör i alla fall med c:a 3kg:s tryck i både MTB och crossen, med andra ord rätt så hårt, jag vet andra som kör med MTB:er att de har ca 2-2,5 kg tryck.
Detta för att ju "mindre" man har desto bekvämare blir turen samt att oftast kan undvika genomslagspunktering.  Ju hårdare man har desto lättare rullar ju hojen, men det passar som sagt mest på fina grus alt asfaltsvägar.

Vad har du för tryck i däcken, tycker du jag resonerar fel? Kommentera gärna

Ha en bra dag,
Hälsningar,
Fritz

5 kommentarer:

Oakland sa...

Fritz, på CX däcken ca 6 bar (kör mest landsväg). Satte på dubbdäck nu i helgen och har ca 6kg i dem nu när det ingen snö är. Har funderat på vilket tryck som är bra i olika situationer faktiskt. Kommer att gå ner i tryck när snön kommer. siktar på 4-5 bar. Rek däcktryck på vinterdäcken (Scwalbe matarhon) är 3,5-6,5.

Med vänlig hälsning
Fredric

Anonym sa...

Det där är ju en djungel, efter en första höst med CX-tävlande har jag funnit att det man tror är lågt tryck inte är lågt tryck. Satte på mina dubb igår, slängde i strax över 2 bar, vilket jag tror kommer vara för mycket såvida det inte blir snöfritt.

Mazze sa...

På MTB pendlarhojen vintertid, 2,5bar fram och runt 3bar bak...
Lägre däcktryck fram för bättre fäste vid is. Schwalbe Snow Stud!

Michael Bergström sa...

Hej! Varför växlar alla enheter? Är det inte bäst för alla att använda t ex enbart bar så att man kan begripa snacket! Hur många har kg på sina pumpar? Dessutom har olika däck och fälgar olika förmåga att hålla trycket. Eller?

/Med vänlig hälsning Michael

MarkkuS sa...

Jag får intrycket att vissa tror däck alltid ska ha ett visst tryck oavsett vem som sitter på cykeln.