söndag 1 december 2013

Varför varför? Än en gång! Gör de rätt?

Såg för en tid sedan ett blogginlägg på en blogg gjord av en tjej, som i det inlägget länkade till en sida där de säljer kalendrar på halvnakna tjejer, är väl ingen större nyhet att det finns sådana, men i det här fallet så var det genomgående att tjejerna är cyklister, och nu inga cyklissor hämtade från vilka klubbar som helst utan genomgående bara proffs och i vissa fall representanter för sitt land i landslaget.

Kommer inte ens att länka till den kalendern då jag tycker att den visar verkligen nackdelarna för tjejer som vill satsa på cykel, jag ojjade ju mig för något år sedan när damlaget för Lotto Bellisol "vek ut sig", nu hoppas jag att Isabell Söderberg INTE går med på liknande bilder nu när hon skall köra för dem under 2014. OK om kalendern hade visat tjejerna när de hojar och är coola, men istället så kanske det i bästa fall finns det en cykelaccessoar på bilden men oftast är det tjejerna i stayups och utmanade poser, och inget som påvisar att det är cyklister (utom texten då).
Pia Sundstedt, finlandssvenska som är aktuell som Quatars tränare för ett pro lag med tjejer
Fast återigen, är det rätt, vilka är de som köper en sådan kalender? Trodde sådant tillhörde en svunnen tid när man var grabb och blev generad när man följde med en farbror eller annan vuxen till en bilverkstad eller liknande grabbig (gubbig) miljö.

Jag har ju tidigare berättat att min dotter cyklade ju ett par år, nu som 15 åring är det en massa annat som är mer intressantare, som tatueringar, musik, djurens rätt, etc. Men oavsett så har jag ett litet hopp om att hon en dag kommer att vilja börja hoja igen, det är absolut inte försent för henne att börja om, även om det skulle ta lite längre tid än för de som tränar för fullt redan nu i hennes åldersgrupp. Dock är en sak säker skulle hon bli föremål för att (i mina drömmar) bli proffs i ett damlag som senare skulle kräva sådana bilder så skulle jag råda min dotter att riva kontraktet och be dem fara till mycket varmare trakter.
Snygg bild på okänd tjej
Sedan tycker jag det är tråkigt att den där kalendern får uppmärksamhet, den skall försvinna och bojkottas enligt mig, det är tillräckligt svårt för tjejerna att bli uppskattade för deras prestationer bara för att lägga till att de skall vara sexiga och snygga också.  Men uppenbart tycker några av dessa proffstjejer att det här kul med den här kalendern, då de år efter år ställer upp, tyvärr även en svensk cykeltjej. Fast i hennes all börjar jag nästan tycka att hon är mest känd för de där bilderna och inga resultat, eller? Men gå hela linan ut då, ställ upp för playboy och byt karriär så slipper ni, i mitt tycke smutsa ner cykelsporten med sådant som ni nu sysslar med.

Nu kommer jag säkert bli hånad på olika ställen på nätet, men låt så vara. I det här fallet är jag inte PK utan jag tycker att OM cykel speciellt cykel med tjejer så måste vi väl kunna uppskatta andra bilder på tjejerna än att de måste visa hud (klyftor etc).. Tjejer i cykelkläder är redan sexiga i dem som det är, de behöver inte ändra på det.

Ha en bra dag,

Hälsningar
Fritz

Inga kommentarer: