söndag 26 januari 2014

Det finns 4 damlag

Moderklubben
Jag fick lite hjälp på Cykelbloggars FB sida, Åsa hade vänligheten att påminna mig om CK08:s damlag. Skäms lite, hade helt glömt bort dem... attans! Men sedan så har vi Borås CK:s Damlag, så som det ser ut för 2014 så finns det 4 damlag, har jag missat något lag? Hojta till i så fall.

CK08
Borås CK
Team Crescent DARE / Staffanstorps CK
Team Firefighters / Upsala CK

Viss skillnad mot mängden herrlag absolut, men ändå rätt så bra, fast allt som är bra kan ju bli bättre eller hur? För ett par år sedan gick det rykten att Falu CK försökte ge sig på ett damlag, vad hände med dem? Rann det ut i sanden eller? Fredrikshof IF CK borde som Sverige största cykelklubb kunna skrapa ihop ett damlag, eller är det deras tjejer vi ser i CK08?
När en sådan "liten" stad som Borås kan skrapa ihop ett damlag så borde väl västkustens huvudstad skrapa ihop ett eget eller hur Göteborgare?  Synd att Norrland lyser med sin frånvaro, vad hände med Team Norrbotten, är det "bara" veteraner i laget eller finns de överhuvudtaget idag?

Noterar även regeländringen, vilket säger att om tjejerna är över är 15 stycken så är arrangörerna piskade att ge tjejerna en egen starttid, är de under 15 stycken så skall det lösas mellan tjejerna och arrangören, vilket i princip betyder att de tjejer få samstarta med en annan grupp, typ H40, H50 etc rätt eller fel? Ja i min bok är det inte fel egentligen, mest synd att det inte är fler tjejer som vill tävla. På 80-talet så fanns inte det här problemet ö.h.t. inte bland tjejerna och inte bland killarna, klungorna kunde vara allt mellan 30-70 cyklister. Beroende på tävling, imponerande! Kommer ihåg en tävling i Söderhamn, jag hade gjort en DNF och var på väg tillbaka till start/målområdet  när en tjejklunga drog förbi mig, det var många och snabba var de, snygg klunga. fast det som fick lite smolk i bägaren var att bara lite senare hakade en tjej in sitt framhjul i ett bakhjul med följd att det tog tvärstop och hon landade på ansiktet, med blod och tänder som flög åt alla håll och kanter. Då tyckte jag rätt så mycket synd om henne.

Varför jag DNF:ade? Jag hade av någon anledning tappat klungan och jag jagade den med en kille på bakhjulet, tror ni killen ville hjälpa till? Inte då, åkte över hela vägbanan och han följde efter, vinkade att han skulle gå upp och dra etc. han fortsatte att ligga på bakhjulet. Då ledsnade jag helt och tänkte att den här skitstöveln skall då inte jag hjälpa och la av.

Nåja bara några tankar från mig, jag skall försöka rapportera vad som händer bland tjejerna likväl som bland grabbarna under 2014.

Ha en bra dag
Fritz

3 kommentarer:

Unknown sa...

Säljer du tröjan?

Fritz sa...

Hallå Jan,

Tyvärr inte, den vårdar jag ömt då det är den enda jag har. Jag har dock en tempodräkt från BCK fast gummit (torkat) i tyget är helt slut.

Med vänlig hälsning
Fritz

Unknown sa...

Jag var rädd för det men tack ändå. Det börjar bli svårt att få tag i gamla klassiska ulltröjor och den där skulle passat bra. Tempodräkt känns inte riktigt rätt i L'eroica Britannia.

m.v.h
Janne