söndag 26 januari 2014

Hur skall en cykelannons se ut?

Stökig bakgrund, cykeln försvinner bland böckerna
Nu börjar det dra ihop sig för både de som tänker börja hoja för något lopp under 2014 att hitta en hoj som passar deras plånbok, smak etc. Samtidigt börjar köp och säljsidorna på de olika social medier som finns, svämma över av hojar och delar. Det finns ett gäng sidor så jag tänker inte rabbla upp alla som finns, de får marknadsföra sig själva. Varför de säljer sina hojar har många svar, vissa köpte hojen i en släng av dåligt samvete över midjemåttet förra året, de kanske gjorde sitt i sadeln förra året och upptäckte att cykla inte var deras grej, andra vill uppgradera sin maskinpark. 

Bra bild! felet = Det är fel sida av hojen som visas upp
Men det som slår mig när jag tittar på annonserna är att jag blir ibland förvånad över det totala inkompetensen vissa verkar har när de lägger ut en annons. För vad skall en cykelannons innehålla?

Fel: fel sida av hojen, samt att den inte är ställd helt mot kameran
Enligt mig så finns det ett gäng viktiga saker, först och främst så skall det vara en bild som verkligen visar hojen i fråga, en bild från tillverkarens sida säger ingenting. Eller som det står i annonsen: Utan sadel - originalet följer med, inte de hjul på bilden.... etc. Men snälla nån! Visa upp hojen du skall sälja och ingen annans, jag vill se vad de är för utrustning på hojen och inte hur den KAN komma att se ut. Visar du upp hojen med högprofil och skriver sedan "hjulen följer inte med", eller säljs utan hjul... men visa då den som den kommer att säljas inget annat.

Sedan till hur en bra annonsbild skall tas, tänk på vissa saker, ha en BRA bakgrund som visar hojen, inte vilka böcker du har i bokhyllan (se exempel) helst skall bilden vara så ren och bara visa cykeln inget annat. Sedan när ni tar bilden på hojen se till att vevpartiet är MOT kameran


Bra bild, visar upp hojen med ren bakgrund, fel = hjulen följer inte med hojen

Annat som är bra att det stå i annonsen är vad ramen egentligen bär, att skriva "shimano komponenter" säger ingenting. Är det Sora. 105, Ultegra eller DuraAce?? Detsamma om det är Campgnolo eller Sram som sitter på hojen. Är du det minsta tveksam hur du skall skriva, gå in på en tillverkares hemsida och se hur de specar upp en hoj som säljs komplett. Till sist! Jag vet inte hur ofta jag sett en hoj jag blivit halvt intresserad av , tror ni att den hojen hade en storlek? en av tre annonser har storleken på hojen utsatt. Är du det minsta osäker på storleken du har på ramen gå återigen in på tillverkarens sida och kolla in geometrin, där ser du hur de mäter och och voilá du har en storlek på din ram, och jag lovar dig att det blir attans mycket lättare att sälja hojen.

För att göra en lathund så kan du använda detta för din nästa annons:

Märke: (inkl. modell)
storlek:
Hjul: (överkurs med nav)
Växlar:
Reglage:
Bromsar:
Vevparti: (överkurs lager)
Styre:
Styrstam:
Sadelstolpe:
Sadel:
Krans: bara om du tycker det är värt att tala om det
Kedja: bara om du tycker det är värt att tala om det

Till sist, jag vet inte vem de som säljer hojarna försöker lura när de skriver: Har bara körts i fint väder, aldrig i regn etc. Vad de skriver är att, när jag var ute på en 100km runda och det började regna så stod jag i en busskur och väntade att regnet skulle sluta eller till att min respektive kom och hämtade mig. Klart som tusen att alla hojar har körts i regn samt att jag lovar er att hojarna klarar faktiskt av regn. Om ni bytt drivlina så är det bar att ni skrivit det i annonsen, många gör det men inte alla.

Alla bilder är hämtade/lånade från aktuella annonser bara så att ni vet.

Har jag missat något?

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: