tisdag 4 februari 2014

Det drar ihop sig!

Jag var och hojade i Holland förra veckan
Säsongen för tävlingscyklister och proffs har startat, redan har den försa tävlingen i Italien körts (GP Costa Etruschi) och många lag hade ju sin debut nere i Australien (Tour Down Under) eller i Argentina (Tour de San Luis) . Närmaste stortävlingen är väl imorgon när Tour of Dubai kör igång. Sedaan fortsätter de så till att Il Lombardia och de övriga höstloppen klaras av i Oktober. Oavsett så kommer det bli en spännande säsong, stora förändringar i vissa lag, medans andra verkar rulla på i sina gamla hjulspår. Dock sätter jag en guldpeng (10:a) att Contador kommer att byta lag ASAP. Om det redan blir klart under själva tävlingssäsongen visar sig, men att köra för Tinkoff tror jag inte står på Contadors översta del av sin "Bucketlist".

Nåja nog om proffs och elit. För oss motionärer så kör säsongen igång den 12 april med Östgöta motion, alltså dagen innan Östgötaloppet, för en annan så är detta lopp väldigt likt min miljö, d.v.s. platt och åter platt. Det kanske finns en järnvägsviadukt som man kan ta bergspriset på, men det är ju kul att säsongen startar. Läs mer på CK Hymers hemsida.

Men vad finns mer att göra under säsongen för motionärer? Ja vi har ju självfallet det lopp som jag "jobbar" med, d.v.s. Skandisloppet den 10:e maj, tre distanser där den längsta är 167 km i vackra Uppland. Utöver detta lopp så finns SMACK rundan den 17: maj helgen efter det så körs det många lopp Västkusten Runt 24:e maj (se Västkusten runt) och dagen efter så kör samma klubb - Hisingen Ck, sitt Hisingen runt.  Den 29:e maj så kör Västerås CK Västeråscykeln, kolla in på VCK:s hemsida vad och hur detta går. Som vanligt är maj fullsmetad med arrangemang och även en bit in i juni så ser det ut så här. Jag har bara räknat upp lopp som har human prissättning om det är någon som undrar. Vill inte skriva om 1000:- (plus) loppen då det fortfarande i mina ögon är för dyra, hur bra arrangemang de än skapar.  Vill man se arrangemang som är sanktionerade av SCF kolla här: Kalender

Dock, och nu skall jag ge en stor pekpinne, gissa om jag längtar efter den dagen då klubbar och arrangörer vågar och tror att Sverige har förändrats, vad jag menar med detta är att de vågar lägga ett arrangemang i juli, japp den bästa månaden att hoja i Sverige, kalendern är tom i princip med arrangemang. Jag vet att många resonerar "Alla är på semester" hm! Samhället har förändrats, de tider då Sverige stannade i juli är förbi, det är lika många som har semester i juni och augusti som juli nu för tiden, ser vi att de arrangemang i juni augusti är tomma? Inte då, så prova kör ett arrangemang första helgen i juli så skall ni få se hur många som kommer. Jag tror faktiskt ni blir förvånande.

Det var det, ha en bra dag

Hälsningar,
Fritz
 

Inga kommentarer: