söndag 9 februari 2014

En del av landslaget / SCF är på G

Marcus och Henrik SMACK tempot 2012
Ja inte bara ett utan många delar av SCF är på G,. men jag tycker ändå att vi måste lyfta upp ett gäng som verkligen kämpar på, och det är ju SCF:s Paracykel. Jag har noterat att de har haft flera "kom att prova på" träffar runt om i landet, har för mig att det bl.a. var i Eskilstuna och i Borås, jag tror säkert att det är fler på gång.
Jag såg senast nu på morgonen att Henrik Rüffel är uppe i Falun och tränar på Velodromen tillsammans med Fredrik Ericsson och Marcus Juneholt (piloter till Henrik). Paracykel la även ut ett filmklipp där Henrik och Fredric dundrar runt i Velodromen samt att från och med nu så kommer det att finnas en tandemcykel på Velodromen  för att andra intresserade kan prova på samt träna. Riktigt skoj!
SMACK-tempot 2012
Det slog mig just att en person som just kör tandem för Paracykel hörde av sig till loppet jag arbetar för just nu och denne frågade om det var tillåtet att köra tandem på Skandisloppet, vilket det självklart är och att det är lika självklart att om man kör tandem just för en funktionsnedsättning och beroende av en pilot så är det lika självklart att piloten kör på den tävlandes anmälningsavgift. Ingen dubbel avgift med andra ord. Hur är det med andra lopp?
Jag gjorde en sökning nu på morgonen, och vad jag har förstått så tillåter de flesta lopp tandemcyklar, men det står även kryptiskt att "bägge måste vara anmälda" jag har bara hittat ett lopp där det uttalat står att om man pga funktionsnedsättning är två så skall man ta kontakt med loppets organisation.
Åter till den som hörde av sig till oss på Skandis Bike Weekend, det med att piloten kör gratis gladde honom och han berättade att det är mycket ovanligt att detta händer. För mig med en dotter i rullstol (tidvis) och med andra funktionsnedsättningar är det ju självklart med tillgänglighets regler och icke diskriminerande insatser. Jag uppmanar och ber andra organisationer och lopp att införa samma regelverk, d.v.s : Är man t.ex. synskadad och behöver en pilot så skall piloten köra gratis eller åtminstone till kraftigt rabatterat pris (typ matkostnad och medalj) som kan ligga runt en 50-100:-

Om man väljer att inte göra så tycker jag att man bryter mot tillgänglighetsreglerna (lag) och exkluderar dessa tävlande/motionärer. Vilket också i mitt tycke är diskrimerande. Vad tycker du?


Jessica med sin handbike - SMACK tempot 2012
För att fortsätta om Paracykel, Sverige är i sin linda när det gäller paracykel och om man jämför sig med övriga länder, dock är de på G och satsningen nu på vintern visar det tydligt, nu gäller det bara att få fler att prova på, att från födseln eller i vuxen ålder drabbats av att tex förlora ett ben eller en arm  hindrar inte dig att köra hoj, likaså om du drabbats av förlamning i tex. benen eller fått en synskada, cyklarna ser lite annorlunda ut och anpassas efter just dina behov. För mer information kontakta Michael Lindgren på SCF som i gör ett superjobb för paracykeln i Sverige. En annan som jag vet brinner för detta är Bengt Axén på SMACK (Sigtuna Märsta Arlanda CykelKlubb) så har du frågor funderingar etc. våga ring dem och fråga hur det går till.

EDIT: Ser nu att den 29 mars så kommer SCF paracykel ha en "prova på" dag i Uddevalla, så alla intresserade, häng på låset och anmäl dig till detta. Läs mer under länken här
Stronga killar och tjejer!

Ha en bra dag;

Hälsningar
Fritz

3 kommentarer:

Unknown sa...

Självklart skall man inte utestänga någon cyklist från motionslopp utan väldigt starka skäl. Och då kan man verkligen också fråga sig varför det i reglerna står att man inte får använda 3-hjuliga cyklar?
Motionslopp borde väl kunna vara för alla cyklister? Att man sedan KANSKE på nåder tydligen kan få använda (2-hjuliga?) liggcyklar genom att åberopa läkarintyg etc, är inte det diskriminerande?

Aningen motsägelsefullt skrivna regler för övrigt :-)

Janne

Egge sa...

Hej, kul läsning. Jag är och kommer vara pilot till Jocke som hörde av sig till dig och uppskattar den inställning ni har. Har i tidigare lopp valt att betala full avgift även jag framför allt för att få medalj och/eller diplom där jag känt att det kan vara kul, som tex Vätternrundan. Men plånboken tillåter inte deltagande i så många lopp som Jocke vill, därav förfrågan om fritt deltagande för pilot/ledsagare. Så förslaget med reducerad avgift för pilot för att ändå kunna få just detta låter bra i mina öron (och kan tänka mig göra det även på Skandisloppet ;)

Jag vet att SCF Paracykel jobbar tillsammans med flera andra arrangörer i år för att få till liknande upplägg där pilot/ledsagare deltar utan kostnad. Bland annat VR, STHLM Granfondo och roslagsloppen, plus några till nere i Götet. Bra initiativ!

Vad gäller skrivna regler i olika lopp tror jag de främst riktar sig mot personer utan nedsättningar, och då är det i mina ögon inget konstigt att båda på en tandem ska betala full avgift. Har man någon nedsättning som kräver det tror jag heller inte det är några problem att få köra med trehjulig cykel. Men det är nog lämpligt att kontakta arrangör för att göra dem medvetna om att man vill vara med så de är förberedda och även tillåts ordna arrangemang om så behövs för att få med trehjulingen eller motsvarande på bästa sätt för alla inblandade.

För övrigt kan jag också varmt rekommendera SCF Paracykels "prova-på"-tillfällen. Har själv varit med som pilot på ett tillfälle i Stockholm och det kommer bli fler. Vill även slå ett slag för just pilotandet. Det finns ett stort behov av piloter inom paracyklingen. Tveka inte att höra av dig till i inlägget nämnda personer om du är nyfiken/intresserad. Det är ingen större skillnad att cykla tandem som solocykel, annat än att man kan få upp riktigt bra fart med dubbla kraften :-)

Unknown sa...

Tandem verkar riktigt kul och jag har sett en del riktigt snabba sådana ekipage. Det skulle också vara roligt att testa handcyklar, har sett att det finns både 2 och 3 hjuliga sådana och jag är (alldeles för) nyfiken på alla typer av cyklar så jag provar gärna om tillfälle ges. Det måste vara en rolig form av träning även om man inte har någon allvarlig funktionsnedsättning.

Just därför kan jag inte låta bli att tycka att det är tråkigt att fler och fler arrangörer inför mer eller mindre obegripliga begränsningsregler a la UCI som gör motionsloppen mer komplicerade och tävlingsinriktade än vad de skulle behöva vara.
Men det är väl så att Vätternrundan sätter normerna även här antar jag…

Lycka till på loppet förresten!
Janne