lördag 8 februari 2014

Minnet sviker en samt mina åsikter om snöröjning i Skåne =)

Steve Bauer, inte Greg LeMond... var det han jag tyckte var så cool 1984?
Skrev ju om det nya cafét i Stockholm igår och då skrev jag lite om vad jag tyckte om LeMond, var ju säker på att han var med på OS i Los Angeles 1984, men ack vad fel jag hade. Han körde ju inte där, men uppenbart har jag då blandat ihop honom med en annan cyklist som körde i OS / 84. Men då kommer ju gåtan vem var det som körde med tuffa glasögon och i nedförsbackarna la sig på överröret, med sadeln bakom häcken och hakan på styrstammen? Han var ju överj-a cool tyckte jag som 16 åring och härmade genast hans stil när man körde ut för backarna, att göra något nu för tiden, mer vis och erfaren skulle aldrig falla mig in =) (läs skitskraj).
Prioriteringar här i livet... majoriteten vinner (oftast)!
Sedan till en annan sak som igår fick min uppmärksamhet. läst en tråd på Happy om cykel i media, och där skrevs det om en politiker som uttalat sig om snöröjningen, och som vanligt var det mindre trevliga omdömen han fick på happy och i kommentarsfältet i Syd Svenskan. Tänkte genast att jag ringer upp honom och kollar hur han egentligen menade, sagt och gjort letade upp hans telefonnummer och han svarade genast.

Originalartikeln i sin helhet i SydSvenskan Tråden på HappyMTB

Efter jag presenterat mig och var jag ringde ifrån så frågade jag direkt hur han menade med sitt debattinlägg. Vad jag fick höra av honom då kan jag faktiskt bara hålla med om, även om det inte direkt framkom så i inlägget, men han beskrev i alla fall hur han tänkte när han hade skrivit det vilket var följande (mina ord): Faktum är att majoriteten av svenska befolkningen använder bil eller kollektivtrafik för att ta sig till och från arbetet, en morgon när Malmö hade ett av sina snöoväder, så skulle han som vanligt även han ta sig till jobbet, kommer inte ihåg om det var med bil eller buss. Dock så hade trafiken problem att ta sig fram med drivor och snö på vägen, då dessa inte var plogade. Men däremot var cykelbanan jättefint plogad. Under resan ett par mil om jag minns rätt så såg denne John en (1) cyklist på denna fint plogade cykelbana medans bilar och bussar fortfarande hade problem med att ta sig fram.

Då tyckte ju han att prioriteringarna var lite fel om det är så att den stora massan (majoriteten) skall ha problem medans en cyklist får en fin resa, och med detta skrev han debattinlägget och har efter detta fått sko skott från alla håll och kanter.  Han berättade bl.a. att han blivit kallad cykelfientlig, idiot etc. Dock betecknar han sig som den grönaste moderaten i Skåne, och har bl.a. lämnat in en motion om att det borde finnas vinklade soptunnor efter cykelbanorna bara för att underlätta för cyklister att slänga sitt skräp.

Kontenta, ja jag kan förstå att det blir ännu svårare om man som fritidspolitker ger sig i en debatt där 30 meters hjältar anonymt tar all heder och ära av en person. Dock kan jag faktiskt förstå hans resonemang, även om det inte till 100% framkom i artikeln. Majoriteten vinner, och även om jag som cyklist gärna ser fler cyklister efter vägarna året om, tycker jag att de åtminstone borde prioriteras lika mycket. Efter att ha läst hur vissa har vänt det till en miljöfråga så kan jag med handen på hjärtat lätt erkänna at jag tar bilen överallt. Cykeln tränar jag på inte transporterar mig, dock bor jag ju på landet och det skulle bli drygt och handla med kolfibermonstret så kanske om jag bodde bättre till att jag skulle skaffa mig en allround cykel. Men i alla fall så känner jag igen vissa cyklisters resonemang när man läser bilisters/lastbilschaufförers omdömen om oss cyklister om att slänga spott och spe på varandra lär ju inte öka förståelsen för varandra, det gäller att visa alla respekt. Även om jag under turer lätt kan svära över vissa chaufförers  agerande, lika väl som jag svär över vissa cyklisters agerande när jag kör bil i Uppsala. Hänsyn respekt och säkerhet kommer man långt med.

Ha en bra dag

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: