onsdag 26 februari 2014

Skrev ett brev till Expressen



Jag såg en "krönika" eller vad man nu kan kalla det på Expressens websida, där deras reporter Patrik Ekvall i mina ögon nonchalerade Bäckströms fusk, då de inte la ut hans krönika på Expressens FB sida kände jag att jag var tvungen att skriva ett mail till honom vilket löd:

[Rubriken] Fusk är fusk oavsett hur mycket vågen visar!

Hej Patrick,

Läste med förvåning din krönika idag där du i mina ögon nonchalerar Bäckströms dopingfall, ja för  i mina ögon så är det doping, även om det är tillåtet upp till 150 mg så blir det ett förbjudet preparat så fort man passerar den gränsen.

Att försöka som du att göra det lite löjligt med 24 mg gör det bara omöjligt att motverka doping, för vad DU och dina kollegor tillsammans med Boustedt, Mårts & Co gör är att ni talar om för de ungdomar som drömmer om SHL och NHL att "för fan fuska lite, det är helt OK" som cyklist har vi (jag) länge levt under oket för vad många stjärnor har gjort i det förflutna, men idag vill jag ändå påstå att cykelsporten gör ALLT för att stävja fusket, även om det då och då dyker upp idrottare som vill ta en genväg. Men att sedan se ledande idrottsprofiler (Boustedt, Mårts) och stjärnor gå ut i er tidning och säga "alla har provat"  utan att ni egentligen ifrågasätter varför,hur kommer det sig etc? Har alla hockeyspelare allergi?

Ni journalister som är så pigga på att hänga ut cykelsporten i helhet, varför ifrågasätter ni inte NHL som inte ens följer WADA:s reglerverk fullt ut, ett liga som tillåter viss form av doping helt öppet? Genom er undfallenhet så uppmuntrar ni och stödjer även genom oförstånd fusk och doping.

Vi kan ta ett annat exempel, Alberto Contador som vann TdF för 3 år sedan, han torskade i efterhand och efter alla processer så blev han av med segern en 7-8 månader senare, vad hade han gjort? Han hade 50 PICOgram alltså 0,00000000000050 gram av ett otillåtet medel i sig, som egentligen inte ger någon effekt men ändå blev han av med segern och stängdes av i 2 år. En viss skillnad mot Bäckströms straff där han blev avstängd 1 (EN) match för en överträdelse md 44mg

Nä jag er på mina bara knän att bli objektiva och skriva om det som det verkligen är Fusk är fusk oavsett sport och hur mycket vågen visar av det otillåtna medlet, jag tycker även att ni borde, om ni verkligen motarbetar fusk och doping att kräva Mårts och Boustedts avgång då de genom sitt agerande, oavsett pudlarna, har brutit mot de mest grundläggande reglerna i Riksidrottsförbundets Antidoping reglemente.

Hälsningar,

Fritz Olsson
Cyklist och bloggare/administratör
www.cykelbloggar.se

För de som vill läsa vad han skrev klickar på länken här

Vad tycker ni?

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: