onsdag 19 februari 2014

Visa respekt


Läser på olika sidor om hur vissa cyklister drabbats när de varit ute och tränat eller transporterat sig på hojen, och visst att jag är en av dem som titt som tätt svär ve och förbannelse över vissa människors agerande när de är så kallade medtrafikanter, har ju svårt för vissa lastbilschaffisar som verkligen visar sig sturska när de sitter i en 24 meters långtradare och är kaxiga mot lilla cyklisten på sin 7 kg hoj. Men handen på hjärtat har man agerat fel och kanske orsakat en och annan svordom hos en bilist, gångtrafikant eller?

Visst Fabian har man gjort det, men när man läser vissa sidor och inlägg så verkar det verkligen inte som att vi cyklister gör fel, utan det är alltid andras fel, men så är det väl inte?
I min värld, så tror jag faktiskt att vi kan respektera och ha ett bättre samspel ute i trafiken, då skulle man slippa tråkiga rubriker som de man fick läsa i Expressen/Aftonbladet (död cyklist på Dalarö) tidigare idag, eller igår i UNT där en cyklist fick åka ambulans till sjukhus efter att blivit påkörd, som cyklist och bilist svär jag vareviga gång jag tar bilen ner till Uppsala och ger mig in i staden, cyklisterna tror i Uppsala, ja nu generaliserar jag, att de har samma rättigheter som gångtrafikanter när de skall över vägen eller när de genar över övergångsställen.

Men visst gäller det att även bilister/chaufförer måste visa oss cyklister respekt och hänsyn också, det är ju som sagt inte åt ena hållet allt skall riktas utan ett samspel och då tror jag att det blir mycket bättre i slutändan. Eller har jag helt kört i diket nu?

Ha en trevlig kväll
Fritz

Inga kommentarer: