tisdag 11 mars 2014

Säsongen för motionärer drar ihop sig

Starten för Tartu Rattaralli
Nu är det inte lång kvar innan motionsloppen kör igång, den drar nästan igång samtidigt som tävlingssäsongen startar, även om det är ett par veckor senare. Tyvärr är det ju som vanligt att majoriteten av motionsloppet ligger i maj/juni och efter det så är det milt sagt lugnt för motionärerna runt om i landet.

Men om man inte vill köra lopp här hemma då? För även om jag skulle vilja att så många som möjligt skulle komma och köra Skandisloppet  den 10 maj, så finns det väldigt fina alternativ ute i Europa. Ju fler som kommer desto säkrare blir vår satsning på ett etapplopp nästa år. Jag har ju skrivit om det här förr och jämfört priser, idag struntar jag i det och bara visar upp vad som finns att göra ute i Europa.

Redan den 5 april så kan du som motionär köra Ronde Van Vlaanderen. Det finns tre distanser, 80, 140 och 240km Priset för att köra någon av distanserna är 25, 30 och 35 euro (räkna om mot 8,90kr per Euro) Det går inte att efteranmäla sig på plats för detta lopp.

Den 12 april, dagen innan proffsen kör samma bana så körs Paris -Roubaix, även där 3 distanser70,141 och 170 km. Priset för att köra någon av distanserna är även där 25, 30 och 35 Euro. Tidigare gick det att efteranmäla sig till detta lopp mot en extrakostnad på 5 Euro, jag hittar inte den infon just nu. Men skall leta vidare. Dick drog jag lite på smilbandet när jag läste följande: We kindly request you to respect the traffic code and not to urinate in public. I Frankrike? Under Paris Roubaix? Undrar hur det skall gå till? :D

Den 26 april är det dags för det stora mandomsprovet: Liege Bastogne Liege. Även där 3 distanser, men nu börjar vi snacka distanser... brr 84, 164 och 280 km och snälla tro inte att det här loppet är en dans på rosor. Här bör man vara rätt så tränad, det går inte att köra igång idag och tro att man kör någon rekordtid på den långa banan. Kostnaderna för detta lopp är: 25, 30 och 35 Euro. Här är efteranmälningsavgiften 5 Euro + 5 Euro (deposition) för chip.

Dessa tre lopp har en gemensam huvudsida, klicka här, välj sedan lopp och språk sedan är det bara att anmäla sig.

Den 8 juni så finns det ett fint lopp i Frankrike, det heter Time Megeve Mont Blanc Sportive, även där 3 distanser: 80, 114 och 135 km. Jag hittar inget pris för det här loppet, men enligt en kompis så skall det vara 40 Euro för den långa banan. Tyvärr är hemsidan på franska, de borde verkligen ha en Engelsk variant om det vill ha åkare från andra delar än Frankrike och Belgien. Hemsida: Time Megeve
I Italien finns det så många lopp att jag inte ids att räkna upp några överhuvudtaget, mitt räd där är att söka på Gran Fondo och sedan leta upp ett som lockar dig, några Gran Fondon som är populära är Felice Gimondis GF, Marco Pantani, Novi Colli, Giro dell Dolomite etc. Dock lägger jag upp en kalendersida för olika Gran Fondos i Italien. ca pris för att köra ett Gran Fondo i Italien är runt 30 Euro.

Ett lopp jag tänker återvända till är troligtvis det i Estland och där skall jag köra Tartu Rattaralli, även om jag körde det förra året så känns det som att jag har en oplockad gås med loppet, detta då jag var på avslutningen för Tour of Estonia kvällen/natten innan och var inte riktigt fräsch när jag väl startade loppet. Info om det loppet hittar ni här . Det har f.ö. 2 distanser 71 och 135 km anmälning kan göras till dagen innan, de använder sig av en stegrande prissättning, och fram till den 2 maj så kostar det 30 Euro, efter det fram tom. 23 maj 40 Euro och till sist mellan den 24 och den sista maj så kostar det 60 Euro. Förra året var det nästan 12000 startande på det här loppet. Ett grymt trevligt lopp och till skillnad från svenska motionslopp så samtliga lopp ovan på avstängda vägar.
Kan även berätta att köra man de tre första loppen jag räknat upp så får man en gatsten som bevis att man kört alla tre, inte lika stor som den Bäckstedt tog hem 2004 men likväl en gatsten som ser ut likadan dock lite mindre

Sugen på något av detta?

Ha en bra dag,
Fritz

Inga kommentarer: