tisdag 1 april 2014

Vilken KROCK!


Nog för att jag vet att det är svårt att peta in motionslopp under maj månad, vilket medför att ibland så krockar lopp med varandra, men jag undrar om inte den 24 maj tar priset (tätt följd av den 31 maj), noterar i motionskalendern som följer med i senaste numret av Svenska Cycling plus att just den 24 maj så kan du välja mellan följande lopp:

Gran Fondo Sthlm
Kinnekulle Cyclassic
Sommen Runt
Velmetrundan
Västkusten Runt

Dagen innan den 23 är det bara "ett" men även det går in på den 24:e d.v.s. Vänern Runt som körs på tre dagar.

Varför är det så här? ja enkelt, det är ju för att alla klubbar vill ha in folk i deras lopp innan Siljan och Vättern skall klaras av, för de vet att (tror) att de flesta cyklister lägger nej hojningen efter att genomfört dessa två lopp. Jag personligen tror de har generalfel det där hänger med sedan industrisemestern samt att hur det var för en 4-5 år sedan, d.v.s. när verkligen den stora massan lät cykeln stå efter VR. Idag är det betydligt fler som cyklar och de cyklar, om inte året om, så länge det bara går.

Kolla hur det ser ut i juli, hur många motionslopp tror ni att det går då? Fyra (4) stycken totalt, i mina ögon ett skämt då juli är den mest solsäkra månaden, och det där med semester, ja jag är ganska säker på att det finns statistik som visar att det är lika många som har  semester i juni som det är i juli, sedan får man inte glömma alla de som tar ut sin semester i augusti.

Det tar väl några år till innan klubbarna vågar ge sig på att hålla bra arrangemang under juli, jag tror faktiskt att några klubbar skulle bli förvånade över deltagandet. En sak jag vet för säkert är att Bollnäsrundan (t.ex.) har vuxit ganska mycket de senaste 3 åren. En av anledningarna är ju självklart BCK:s arbete med marknadsföringen, men sedan att de är det enda loppet under de första 20 dagarna av juli. Skall även poängtera att jag bara kollar på LVG nu, det finns faktiskt 3 MTB lopp under juli också.

Vad tycker du, när skulle du helst vilja hoja? En kall och blöt tur på Siljan alt VR eller en solskensrunda runt och över ett berg? Kommentera gärna

Hälsningar
Fritz

3 kommentarer:

Martin S Ek sa...

Samma helg är det även Borlänge Tour och Högbobiken, båda MTB.. Krock!

MarkkuS sa...

Personligen tycker jag att VR går alldeles för tidigt på året. Det gäller även alla tidigare lopp.

Jag har helt enklet inte längre någon lust att vara tvungen att börja cykla i början av April, för att få tillräckligt med mil, då det kanske är nästan nollgradigt, halv storm och snöbyar. Inte roligt alls. Jag väntar till Maj när temp är minst +10.

Unknown sa...

I Danmark finns tex "Sjælland Rundt på Cykel" som går 28 juni i år för 35:e gången.