fredag 29 april 2011
Tråkigt brev
Läste precis på Johan Lindgrens blogg om två länkar som han hänvisade till, och jag skall väl erkänna att gå in på SCF´s hemsida händer inte allt för ofta nu för tiden, då jag har tappat näst intill intresse av att besöka den, om det inte är för att kolla in kalendern. Resterande läsning på den hemsidan gör bara en för det mesta trött.
Men Johan lyckades fånga mitt intresse över länken till SCF, går in och kikar och får läsa ett gnällbrev från en dam, som tycker vi cyklister är respektlösa när vi är ute och tränar, hon betonar speciellt tävlingscyklister (hennes ord, de flesta är troligtvis motionärer). Lite skoj i det hela är att hon i sitt brev erkänner att hon är ouppmärksam, samt kör vårdslöst. Inte för att hon skriver det rakt ut, men läser man brevet och tyder hennes beskrivningar så är det uppenbart att det enda hon tittar efter när hon är ute och åker är andra bilar + att hon verkar vara en sådan som stryker förbi en när man är ute och cyklar.
En annan sak är när Anders Karlsson publicerar ett sådant brev är att det helt får vara oemotsagt, vi har ju tyvärr allt för många exempel där bilister medvetet gör det mesta för att skada cyklister, det senaste för några dagar sedan i Lund. Vad Anders borde ha gjort i samband med brevet skrivit ett svar + påpekat att cyklister också är medtrafikanter och bör visas samma hänsyn som andra fordon ute i trafiken. Ang. damens önskan om att vi skall ut på cykelbanor och cykla, så har hon och tyvärr även tingsrätten i Skåne missförstått hur fort en cykel går. Och skall vi då när vi är ute och tränar samsas om samma utrymme som barn, barnvagnar, gående etc. kan vi lika gärna lägga av med sporten cykel.
Vilka andra sporter måste acceptera att samsas med andra människor? Hur skulle de se ut om jag och några polare skulle ut på fotbollsplanen (den kommunala) och trixa med lädret när lokala fotbollslaget skall träna? Eller lokala simklubben tränar på badhuset, ... "här skall jag simma! Du får väl ta rygg om du också vill träna!" Man skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta och olika jämförelser, men det orkar jag inte.
Däremot måste jag ge alla studenter i Uppsala en FET känga, i alla fall de som är ute och cyklar. De agerar helt åt H-vete .. många gånger man fått tvärnita och svära över en "hipp" student som anser att övergångsstället är dennes egendom och att vi måste lämna företräde (fel fel...) alternativt struntar i rödljus, svänger tvärt framför bilen etc.. Det är dessa "hippa" studenter som gör att cyklister får dåligt rykte, enligt min mening i alla fall.
För de som vill läsa brevet kan följa länken: SCF
Ha en trevlig valborg,
Hälsningar,
Fritz
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
12 kommentarer:
Jag håller med. Mycket märkligt att förbundet inte svara på brevet för alla cyklisters räkning.
Håller också med, samma med studenter och andra oftast unga cyklister. De cyklister som bär sig sämst åt i trafiken anser jag inte vara motionärer utan just vanliga människor som använder cykeln som transportmedel. De struntar i rödljus, skiftar mellan väg-trottoar-väg, alternativt vid rödljus drar upp på trottoaren och sedan ner på vägen igen. De har helt enkelt inget trafikvett eller förståelse för andra medtrafikanter. Tänker inte ens nämna hur vissa bilister sköter sig i trafiken.
Mindre Jag och mera Vi tänkande i trafiken.
Åsa, man kan ju hoppas att någon på SCF läser detta och tar tag i det, nu kan man ju inte kräva att damen skall besöka SCF´s hemsida, men skriv ett brev till henne och publicera det hela på webben.
Mikael: Helt rätt riktigt bra speciellt det sista: Mindre Jag och mera Vi.. borde bli en slogan för SCF.
Argument som att cyklister inte kan cykla på cykelbanor pga fartskillnaderna faller rätt platt när samma cyklister använder 80-vägar utan väggren för sin träning. Bilister ska alltså ta hänsyn till långsammare medtrafikanter, men inte cyklister?
Angående det där med samsandet med andra sporter: Bilister betalar en vägskatt för sina fordon, och brukar inte vägen för sitt nöjes skull. Kör de bil för nöjes skull får de betala avgifter till banägare/motorklubbar etc.
På den kommunala fotbollsplanen så är klubbarna skyldiga att samsas med de som bara vill skjuta lite läder. Vi har mer än en gång tvingats dela av planen för icke klubbmedlemmar.
Så sker också i simhallarna, det är enbart vissa banor under vissa tider som får användas till träning. Dessutom betalar klubben avgift för nyttjandet.
Vidare köper jag mitt gymkort själv, den lokalen betalas inte alls med gemensamma skattepengar.
Till anonym,
Ang. din första kommentar att det, som du vill antyda, är olämpligt att cyklister kör på 50/70/80 vägar tar jag som ett PLATT fall i argumentationen. Du menar att vi cyklister som tränar och kör mellan 30-50km/h absolut ändå skall köra på cykelbanor?! OK på landet så kan de vara rätt så tomma, cykelbanorna är ju annars fulla med gående, hunder, barnvagnar, barn etc. och att då komme i minst 30km/h skulle nog INGEN uppskatta. Vi cyklister visar bilister stor hänsyn när vi är ute och hojjar, tacka F för det annars gör det riktigt ont. Men en fråga hur gör du när det är en traktor ute på vägen som kör i 30km/h, och tar upp mycket mer av vägbanan än ett par cyklister på rad?
Sedan till det andra argumentet, de flesta av oss cyklister är även bilister emellanåt, men menar du att man bara skall få utnyttja vägen för att man betalar vägskatt och då endast med bilen eller andra fordon som man betalar vägskatt? Du erkänner ju att fotbollsplaner och simhallar (banor) tillhandhålls för avsedda ändamål , fasta tider etc.. skall vi då inför att varje lördag mellan Bromma - Ekerö C + omnejd endast skall endast vägen få nyttjas av cyklister. Du föll på eget grepp där. Nä jag är bilist, cyklist och om en motvillig gående emellanåt och vägen skall få nyttjas av alla, kan inte bilisterna klara av några cyklsiter efter väggrenen så bör de göra om sitt körkortsprov både praktiskt och skriftligt, för ett av ledorden när man tog lappen var väl "hänsyn" till ALLA medtrafikanter.
Mvh
Fritz
Du läser in mer än jag skrev. Jag skrev 80-vägar och inget annat! Få motionärer kör i 80, inte sällan kör cyklister i klungor och i bredd något som är olagligt för bilar och motorcyklister. Har du tänkt på det?
Traktorer är registrerade och skattade fordon. Ryttare och cyklister betalar inte direkt för sitt nyttjande av vägar. Jag är för att så införs både på hästar och cyklar om de ska vistas i trafik. Rimligt att de skattas och försäkras på samma vilkor som andra trafikanter.
Jag anser inte att jag föll på eget grepp i det andra fallet. Lys gärna av en vägsträcka eller anlägg lämpliga sådana, så görs t.ex. för bilar iom. rallyn.
@ Anonym - Du borde kontrollera dina argument så att de håller innan du skriver dina kommentarer. Du blottar annars bara din dumhet.
Bilister sliter på vägarna, därav vägskatten. Gående och cyklister slipper betala.
Bilister kör också för nöjes skull. Det har iaf jag gjort många gånger. All semster och helgtrafik är ju för nöjes skull. Menar du att man ska betala extra om man är på väg till campingplatsen eller till somamrstugan? Om man kör bil till idrottsplatsen så är det ju samma sak som att träningscykla på vägarna.
Angående avgifter så menar du indirekt att alla som är ute och springer i skogen ska betala trädavgift?
Är du egentligen bara avundsjuk för att du behöver betala lokal/planhyra för dina idrottsaktiviteter? Rikta i så fall dina avundsjuka mot andra idrotter. Du tror väl inte att hockeyklubbarna finansierar bygget av ishallar på egen hand?
Det är du som är ute och cyklar och det är din typ av "cykling" som borde bestraffas med avgifter.
@Daniel: Känsligt ämne för ditt särintresse?
Bilister betalar många skatter/avgifter/försäkringar för sitt brukande. Varför behöver inte cyklister eller ryttare betala trafikförsäkring och skatt på den samma om de nu ändå riskerar att skada sig på vägarna?
Jag är inte avundsjuk och ivrar inte för någon trädavgift. Jag har ingen insikt hur ishallarna är finansierade, men skulle säkert inte gilla eller försvara det.
Jag cyklar ibland. Det jag främst vände mig emot var den ensidiga synen på medtrafikanter och andra idrotter.
Om tävlingscyklisterna ska börja träna på cykelbanor kan ju svenska cykelförbundet lägga ner sin verksamhet. Då är det slut på OS-medaljer.
Jag tror att Sverige är det enda landet där det här har blivit ett problem. I Italien, Spanien och Frankrike fungerar det alldeles utmärkt att samsas på vägarna, trots att det är otroligt mycket mer biltrafik där. Konstigt nog får cyklisterna plats ändå och bemöts med respekt.
Åsa: Där har du fullkomligt rätt, när jag var nere och cyklade i Como körde vi på vägar där knappt en bil kom fram, trots att man hade ett antal bilar efter sig var det ingen som tutade eller var irriterad. De väntade bara på ett tillfälle där det var riskfritt att köra om.
Här hemma så tutas det trots att man är ensam med bilen på en landsväg modell BRED .. bara för att.
Ang. cykelbanorna, så var det precis vad jag också menade med att vi skulle lätt kunna lägga ner cykelsporten om detta skulle hända. Eller som anonym också skriver att det skulle ordnas vägar där vi cyklister skulle få vara ensama på.. hm om inte ens en velodrom i Falun skulle överleva hur skall vi då lyckas med minst ett 150 sådana avlysta vägar för oss cyklister spridda över hela landet. =D
Ha en fortsatt trevlig fredga,
Mvh
Fritz
Jag undrar hur det kommer sig att just vissa svenska bilister gnäller när cyklister och bilar kan samsas så fint utomlands..? Måste bero på någon kognitiv brist hos gnällspikarna, tror jag.
För övrigt har jag inte kunnat undgå att märka att i 9 fall av 10 där bilister kör tätt, tätt intill cykeln och gärna tutar som besatta, är föraren en kraftigt överviktig och sur gubbe som definitivt skulle behöva röra på sig ibland. Avundsjuka som ligger bakom, kanske?
/K
Skicka en kommentar