måndag 16 maj 2011

Mer MAIF/Vätternrundan


Hej igen,

Jag blev kontaktad av högste tjänsteman inom Motala Idrotts Allians Förening som efter mitt förra inlägg ville klargöra ett par saker. I samband med detta passade jag även på och ställa lite följd frågor angående några rykten som florerar samt att klargöra några av mina påståenden. Det hon specifikt reagerade på var att jag anklagade henne för att ljugit. Visst ett starkt ord, men det var för mycket som visar på att hon verkligen sitter på för många stolar, så att det blir oklart för oss vanliga dödliga.

Angående punkten VD och bolag så stämmer det att de har valt att kalla henne för VD, detta för att underlätta kontakt med samarbetspartners, sponsorer och företag. Det blir enklare så var förklaringen. Min fråga angående detta, som fd egen företagare så är det bara AB:s som har VD:s, kommanditbolag så är motsvarande rolll "Komplementär", och egen firma så är man "egen företagare" alternativt "firmatecknare". Men visst de kan kalla sig sin högste ansvarig tjänsteman för VD om de vill. Jag sa att borde inte du kalla dig ordförande om ni är en förening? Det var då jag fick reda på att det finns en ordförande men att hon var högste tjänsteman inom MAIF / Vätternrundan. Ok ok... däremot stämmer min uppgift att hon är VD för Vätternrundan Marknad AB. Som MAIF / Vätternrundan köper tjänster av. Har nu beställt detta bolags årsredovisning och det skall bli spännande och se result och kostnader iden. Letar även efter MAIF:s årsredovisning. Efter en liten koll så fick FÖRENINGEN MAIF / Vätternrundan pris som Årets FÖRETAG i Motala 2010.. hmm En förening som blir utnämnt till årets företag?!Länk till detta inlägg: http://www.corren.eu/ostergotland/motala/?articleId=5139462&messageid=5139578&messageid=5139653

Angående att de stänger fönstret så tidigt hänvisar hon till Stockholm marathon Göteborgsvarvet (tror jag det heter) att de gör likadant, det är för mig ingen ursäkt då de agerar i så fall precis lika illa. Men hon tillade även att de är tvugna att göra så p.g.a. hanteringen av nummerlappar, medaljer, transporter etc. Återigen i mina ögon en dålig ursäkt, för som jag sa till henne och även skrev i går, så hade det räckt med att stänga detta fönster 1 vecka innan, för oavsettt så bör de ha nummerlappar till alla åkare klara så fort det är fult lopp, de borde ha medaljer åt alla. För tänk om alla dyker upp och utför loppet?
Jag tillade även då hon började hänvisa till försäkringen "Startklar" att ja visst den finns, men de behåller ju fortfarande pengarna och låter försäkringsbolaget (Folksam) ta den ekonomiska smällen istället (i slutändan så höjs allas premier). Vätternrundan förlorar inte en spänn om någon uteblir, tvärtom de tjänar multum. Vi kom inte mycket längre på den punkten utom att jag gjorde det väldigt tydligt att det är ett otyg att de har gjort på detta sätt och tittar man på deras forum (köp och sälj) + andra siter där det säljs cykelrelaterande saker + blocket så finns det en UPPSJÖ av startbevis för Vätternrundan som fr.o.m. idag är helt värdelösa, om inte ägaren nu får för sig att trots allt genomföra det hela. Förra året var det som sagt lite över 3600 åkare som inte dök upp.

På min punkt om SUB-grupperna varför de inte får någon subentionering så var kommentaren att de (åkarna) har valt att köra så och det får stå för dem, där blev det verkligen "end of discussion" även om jag försökte argumentera om all reklam och uppmärksamhet de får för sitt lopp genom just dessa grupper. Samt att de (Vätternrundan) har ju berett plats just för dessa subgrupper så helt enkelt säga att "det är upp till dem", är lite enkelt.. varför då skapa just dessa starttider? OK hennes hänvisning var också att det blir säkrare om de får köra på en exklusiv tid istället för att "stångas" (skrib. ord) med de vanliga cyklisterna. Ledsen grabbar och tjejer ni får fortsätta betala för reklamen ni gör åt Vätternrundan... Annars ett tips från mig, det är det finns ett lopp som heter "Vänern runt" ni kanske skall spänna musklerna ytterligare och köra runt den största sjön istället för den näst största? =D

Jag passade även på och fråga varför MAIF / Vätternrundan alltid (rykte och mitt eget intryck) mörkar med alla olyckor som är på Vätternrundan, då blev kommentaren "Vad säger du?" . Då fick jag förklaringen att de absolut inte mörkar med detta, de hänvisar bl.a. det i sin historik på VR sidan (under fliken VR) De berättar om alla allvarliga olyckor och dödsfall enligt henne. Lite nyfiken går jag in och läser där, och se om jag har helt varit ute och seglat tar jag mig en titt, och döm till min förvåning när jag läser följande:

2010: "Inte heller har det någonsin varit så få skadade."
2009: Ingen beskrivning på skador
2008: "Glädjande är det också att inga allvarliga olyckor inträffade"
2007: Ingen beskrivning på skador
2006: "de sjukhusbesök som gjordes var pga mindre allvariga skador, delvis problem med värmen"
2005: "Några fördes till sjukhus med lättare skador men inga allvarliga incidenter inträffade."
2004: "Inga allvarligare incidenter har rapporterats "
2003: "En bilist kom över på fel sida vid Stora Forsa cirka 3 mil norr om Motala och körde in i en grupp cyklister. En deltagare från Tyskland omkom och fyra från Danmark skadades, varav två allvarligt."

Ni kan gå in och läsa själva, men sedan gör jag en sökning på google och först skriver jag "Vurpor Vätternrundan" och får en träff på en känd cykelsida där Lena skriver följande om loppet 2007: Här sätter jag nog punkt för Vätternrundan. Jag har aldrig tidigare sett så många vurpor som i år, tror att vi var i närheten av sju stycken, och det gjorde mig illa till mods. Mitt motto är att jag i första hand vill ha kul och må bra och det har jag svårt att ha när jag hela tiden måste vara på helspänn. Man kan ju hoppas att även Vätternrundan fått nog och gör något åt säkerheten… Enligt Vätternrundan så var det en lugn runda 2007.

Mer, när jag sedan söker på olyckor Vätternrundan, fick jag se det här och läsa följande (2010): Olyckan skedde i en nedförsbacke på Kortebovägen utanför Bankeryd, där tre cyklister oberoende av varandra cyklade omkull vid tretiden. Troligtvis berodde olyckan på halka efter en regnskur.

En av cyklisterna kunde dock fortsätta axelskadad, en fortsatte i följebil, medan den värst drabbade cyklisten fördes med ambulans till Länssjukhuset Ryhov för att få skadorna omsedda. Enligt polisen handlar det troligvis om en revbensskada.

Mannen som är i 40-årsåldern är hemmahörande i Stockholmstrakten.

På DN kan jag läsa att två cyklister fick åka till sjukhus i ambulans
Två cyklister på Vätternrundan fick föras med ambulans till sjukhus efter att ha kört omkull i Bankeryd natten till lördagen.
- Det brukar gå undan i nedförsbackarna. Jag har själv åkt Vätternrundan, sade länsvakthavande vid Jönköpingspolisen

2009 så publicerades följande text, själv uttalat av VD:n på VR: Enligt henne har några deltagare behövt uppsöka sjukhus med lindriga skador.
– Det har inte hänt något otäckt. Det händer ju att folk trillar och skadar till exempel handleder men inga allvarliga olyckor har inträffat.

Ni kan ju om ni vill fortsätta leta, vad som eventuellt finns på nätet, jag har bara tagit ett axplock av alla artiklar som finns publicerat under "Vurpor alt Olyckor"

När jag sedan börjar söka på "Dödsolyckor i samband med VR" så fick jag en träff på en gång: Den bilförare som körde in en klunga cyklister under Vätternrundan i somras har dömts för vållande till annans död. Mannen fick villkorlig dom och dagsböter.
Mannen hade själv cyklat Vätternrundan och var på väg hem när han somnade vid ratten.
En människa dog och fyra skadades. Detta skedde 2003 vilket de även rapporterar om.

2002 är faktiskt det enda året de verkligen redovisar de olyckor som hänt under loppet, varför slutade de med denna "tydliga" rapportering, vet jag inte, men man kan ändå läsa följande på deras hemsida: Totalt bröt 667 cyklister Vätternrundan men inga allvarligare skador inträffade under loppet. 28 cyklister fick uppsöka sjukhus för sina skador och av de fick ett tiotal ligga kvar över natten för observation. Det handlade om några åkare som fått hjärnskakning, några
som fått skelettskador och några med hjärtbesvär. En viss skillnad mot 2004 till 2010 eller hur, avstannde olyckorna helt under dessa år eller?

2010 Vet jag i alla fall om två svåra olyckor, en där en bil tränger sig in i en av snabbklungorna med följd att en tre, fyra cyklister vurpar och förstör sina cyklar. En annan kör i en av de där konerna som är utplacerade, får även höra av andra att de "där konerna" har genom åren ställt till ett rent H-vete för cyklister som kör in i dem och skadar sig själv och cykeln". Nu berättar VD:n att inför nästa år är de (chipmattorna) flyttade och att de har följt regelverket, hon berättar vidare att det är trafiksverkets entreprenör som placerat ut dem, och vad hon har hört så skall de ha placerat ut enligt planen. Min kommentar var "Varför överhuvudtaget ha dessa koner som ställer till ett rent helsike?". Den blev tyvärr obesvarad, då batteriet på hennes mobil dog.

Kommentar från MAIF/Vätternrundan efter ha läst inlägget är följande: "när det gäller olycksstatistiken är det inget som vi ”mörkar”, som jag sa till dig har vi de senaste åren (2003-2010) haft ca 50 cyklister/år (bland dessa återfinns de som du refererar till i ditt inlägg) som har hamnat på sjukhus av en eller annan anledning, de kommer till Kärnsjukhuset i Skövde, Ryhov i JKPG eller Lasarettet i Motala. Jag sa också under vårt samtal att varje års siffra nog inte var redovisad i historiken på nätet..
Vi jobbar hårt för att så få som möjligt ska hamna på sjukhus under våra lopp och bl a genom vårt projekt ”30bilfriamil” hoppas vi kunna höja säkerheten väsentligt i framtiden, allt för att kunna erbjuda en så säker och trygg runda som möjligt."


När vi diskuterade pengar inom MAIF / Vätternrundan så var ibland diskussionen riktigt intressant, att de får ett antal kronor "extra" för att ett antal personer inte väljer att utnyttja sin startbevis det är helt klart. Hon kunde inte säga emot där, men däremot berättade hon att MAIF är 7 olika idrottsföreningar som delar på en "pott" pengar, enligt henne mellan 4-5 milj.:- men bland dessa pengar ingår också betlaning till andra föreningar och organisationer som hjälper till med Vätternarrangemangen som Lottakåren, Hemvärnet och andra idrottsföreningar. Vi gör ett räkneexemple, säg att det är 12 föreningar och organisationer som är med och delar på dessa pengar, vi tar den högsta siffran 5 milj.kr. Det innebär att varje förening och organisation får 416 000:- per år... tusan jag kör för en fattig klubb, skall nog byta till Motala IF CK... Men nu är ju Motala CK en av "ägarna" till föreningen MAIF så jag tror att deras pott är lite större än så.

På en direkt fråga vad vinstmarginalen för MAIF / Vätternrundan ligger på, så kunde hon inte svara på det.. Det kommer jag kunna räkna ut när jag får årsredovisningarna. Så den frågan lämnar vi därhän. Dock när jag påpekade att de borde göra mer för cykel och föreningslivet än vad de gör, mina ord, "tusan" bingolotto är ju bättre än er" så var det återigen .. vi delar ut pengar till föreningar och olika främjanden, japp återigen de där 4-5 milj.kr som tidigare redovisat. Samma summa som motsvara summan för de som inte utnyttjar startbeviset. De borde verkligen kunna göra mer än bara vara fullvärdig medlem i "Svensk Cykel", förespråka "30 bilfria mil" (där snackar man i egen sak) .. rätta mig om jag har fel, är det någon som sett MAIF / Vätternrundan i något annat forum än för egen del och där de hjälper svensk cykel framåt? ...
Kommentar efter de läst mitt inlägg är följande: "När det gäller våra funktionärer så är de ca 4 000 st till antalet och kommer från ca 50-60 olika organisationer". Vilket innebär att kakan blir inte så stor för de olika föreningarna i slit ändan

Men för att ge MAIF / Vätternrundan lite beröm i alla fall, som jag även skrev i förra inlägget, VR är ett uppskattat arrangemang och många kör det år efter år, men ett bra arrangemang kan alltid bli bättre. VD:n la också till att det är cyklisternas synpunkter som avgör hur Vätternrundan skall se ut och deras synpunkter tas alltid på största allvar, så passa på och framför UNISONT nu att bl.a. att de skall hålla fönstret öppet längre.

Jag mailar denna disskusion till MAIF / Vätternrundan för att de skall få läsa igenom mina synpunkter på vårt samtal och eventuellt komma med fler argument.

Jag hade några ytterligare frågor, men jag måste kolla lite med andra organisationer innan jag går in på dessa. Jag har också fått en inbjudan att komma ner och på plats se deras arbete både under loppet och vid annan tidpunkt på året. Det skall jag ta fasta på. Kul, återkommer det!

Ha en fortsatt bra dag,

Hälsningar,
Fritz

PS. ber omrsäkt för ett av de längsta inläggen jag någonsin har gjort, hoppas ni tyckte det var intressant samt orkade läsa hela inlägget Ds.

2 kommentarer:

Martin S. sa...

Mycket intressant. Tack för denna inblick!

Ska läsa båda inläggen och se vad man har för förändrad syn på Vätternrundan efter det.

Tack för att du belyser det du gör i artikeln!

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Jag håller med Martin! Även om Vätternrundan är ett bra arrangemang så kan bra arrangemang alltid förbättras. Bra att du tar upp frågorna till diskussion!